5 tips om leerlingen te motiveren

Door Redactie
, 7 februari 2019

Leestijd: 4 minuten
 

Ontwikkelingspsycholoog Branko Vermote beschrijft in ROM 1 (2019) hoe je leerlingen kunt motiveren. Hij stelt dat niet alleen de aanwezigheid van motivatie, maar ook de soort motivatie van leerlingen belangrijk is.

Vermote geeft in het artikel uitleg over de Zelfdeterminatietheorie, een belangrijke wetenschappelijk theorie over motivatie. Onderzoek vanuit deze theorie ondersteunt dat het belangrijk is bij leerlingen vooral de autonome motivatie aan te wakkeren. Dat houdt in dat leerlingen vanuit zichzelf gemotiveerd zijn, dat zij leren en werken omdat zij dat persoonlijk zinvol en waardevol vinden, en misschien zelfs plezierig en interessant. In ROM 1 (februari 2019) lees je hier meer over.

Autonoom motiveren: hoe doe je dat?

Maar hoe doe je dit nu als leerkracht? Wat zijn concrete aandachtspunten en tips? Vermote geeft enkele belangrijke tips.

  1. Houd als leerkracht je behoeftenbril bij de hand en kijk of de behoefte aan autonomie, competentie en verbondenheid bij je leerlingen is voldaan.

  2. Let op met het gebruik van druk om de motivatie van leerlingen te verhogen. Druk gebruiken houdt in dat je leerlingen motiveert door een beloning of straf in het vooruitzicht te stellen, of door de iets te laten doen uit angst, schuld of schaamte. Hoewel dit even kan leiden tot het gewenste gedrag, het is geen duurzame vorm van motivatie.

  3. Zet in op het ondersteunen van de autonomie van leerlingen door nieuwsgierig te zijn naar hun interesses en mening en door leerstof voor hen zo relevant mogelijk te maken.

  4. Ondersteun de competentieontwikkeling van leerlingen door duidelijke verwachtingen te communiceren en op te volgen, maar door ook door gepaste uitdaging en hulp te voorzien.

  5. Reflecteer over jouw eigen motiverende stijl. Ontdek jouw profiel op deze site, en komt er achter wat jouw sterke punten en groeipunten zijn.

Branko Vermote ontwikkelingspsycholoog aan de Universiteit Gent

Branko Vermote, ontwikkelingspsycholoog aan de Universiteit Gent

 


Bronnen

Voor het artikel in ROM1 (februari 2019) zijn onderstaande bronnen geraadpleegd:

  • Jang, H., Reeve, J., & Deci, E. L. (2010). Engaging students in learning activities: It is not autonomy support or structure but autonomy support and structure. Journal of Educational Psychology, 102(3), 588.
  • Vansteenkiste, Maarten. (2010). Hoe we kinderen en jongeren kunnen motiveren: toepassingen van de zelfdeterminatietheorie. Caleidoscoop (Brussel), 22(1), 6–15.
  • Vansteenkiste, Maarten, Sierens, E., Soenens, B., & Lens, W. (2007). Willen, moeten en structuur: over het bevorderen van een optimaal leerproces. Begeleid Zelfstandig Leren, 37, 1–27.
  • Vansteenkiste, Maarten, & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei: ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. Leuven: Acco.
  • www.selfdeterminationtheory.org

 

foto: Jan van der Meijde

Een reactie plaatsen