Ambitieuze leerkrachten blikken terug op schooljaar

Door Sanne van der Most
, 5 juli 2017

Leestijd: 4 min
 

Tijdens de opening van het Rotterdams Onderwijsjaar 2016-2017 vertelden vier leerkrachten over hun dromen en ambities voor het komend jaar. Kim Osterholt en Annelou Molendijk stonden er ook. Wat is er terecht gekomen van hun plannen? En hoe kijken ze terug op het afgelopen jaar?

 

Recht uit het hart

Annelou Molendijk is docent Nederlands en Mens en Maatschappij bij het Zuiderpark College. Tijdens de opening van het Onderwijsjaar vertelde ze over het negatieve beeld dat veel mensen hebben van vmbo-leerlingen van Rotterdam Zuid. ‘Onze leerlingen hebben zelf ook echt het idee dat ze minder kunnen bereiken dan andere jongeren. Zeker als je uit een van de focuswijken komt en al met een achterstand binnenkomt, blijft dat hangen. Aan ons docenten de taak om daar verandering in te brengen. Die oproep tijdens de opening van het Onderwijsjaar kwam recht vanuit mijn hart,’ zegt Annelou.

Annelou Molendijk

 

‘Leerlingen van Zuid denken dat ze minder kunnen bereiken dan anderen. Aan ons de taak om dat te veranderen.’

 

Mijn streven voor het afgelopen jaar was dus om deze leerlingen meer kansen te bieden. Hoe ik dat heb aangepakt? Door overal waar ik kwam vol trots over onze leerlingen te praten. Maar vooral ook door met ze in gesprek te gaan en samen te zoeken naar hun mogelijkheden. Door ze keer op keer te vertellen dat er juist nu heel veel vraag is naar mbo- en vmbo-leerlingen en door succesverhalen te vertellen over jongeren die juist heel veel hebben bereikt. En dat heeft effect gehad. Ik merk dat ze zich naar mij toe veel meer durven uit te spreken en dat ook echt het gevoel hebben dat het ze gaat lukken. Toch zijn we er nog niet. Sommige docenten lijken nog te weinig vertrouwen te hebben in die leerlingen; dat ze het inderdaad kunnen, en dat ze écht wat kunnen bereiken. Ik zou zo graag zien dat die mentaliteit verdwijnt. Pas dán kunnen we echt stappen zetten.’

Kim Osterholt

Veilig klimaat

‘Ik was genomineerd voor Leerkracht van het jaar’, vertelt Kim Osterholt, leerkracht van groep 5, 6 en 7 bij cluster 4 school De Piloot. ‘Ik zat bij de laatste tien, maar helaas viel ik uiteindelijk niet in de prijzen. Ik kreeg erkenning van al onze leerlingen, hun ouders en mijn collega’s. Daar doe je het natuurlijk voor.

‘Ik kreeg erkenning van al onze leerlingen, hun ouders en mijn collega’s. Daar doe je het voor!’

 

Mijn plan voor het schooljaar 2016-2017 was een veilig klassenklimaat neerzetten in de nieuw samengestelde groep en daarnaast een veilig schoolklimaat te bevorderen. Bij cluster 4 onderwijs heb je regelmatig te maken met kinderen die heel boos kunnen worden. Naast leerkracht ben ik ook Radar-trainer. Dat is een methodiek voor het omgaan met agressie en de opbouw ervan. Welk gedrag hoort bij welke vorm van agressie, hoe zorg je dat een kind niet in de hoogste vorm van agressie belandt? En als dat wel gebeurt: hoe zorg je dat hij weer rustig wordt zonder dat het verder escaleert? Samen met de wijkagent en een jurist bekeek ik wat voor beleid je daar het best op kunt maken. Voor onze eigen school, maar ook voor andere scholen. Daarin zijn we ver gekomen. Alle mensen op school zijn nu getraind en sinds kort zijn we ook met Kinderradar bezig, zodat onze leerlingen ook zelf agressie gaan herkennen, de opbouw begrijpen en ermee om leren gaan.’ 

Een reactie plaatsen