Basisschoolleerlingen debatteren op het stadhuis

Door Sanne van der Most
, 20 maart 2018

Leestijd: 5 minuten
 

Met debatteren kun je niet vroeg genoeg beginnen. Kinderen leren spreken in het openbaar, het is goed voor de algemene ontwikkeling én ze vinden het zelfs harstikke leuk! Op 14 maart vond de finale van de Rotterdamse Basisschool Debatwedstrijd plaat. Helemaal in stijl zoals het hoort: in de Burgerzaal van het Stadhuis. 

‘Raadsleden zouden een keer per jaar voor de klas moeten staan.’ Over die stelling gaan leerlingen van de Rotterdamse basisscholen Cornelis Haak, Jacob Maris, Willibrord en de Park 16Hoven School vandaag in debat. Ze zitten op het puntje van hun stoel en luisteren heel goed naar elkaar. ‘Jazeker’, vinden voorstanders. ‘Zo leren kinderen iets over de politiek en kunnen raadsleden zien hoe het er op een basisschool aan toe gaat.’

Basisschoolleerlingen debatteren op het stadhuis

Geen goed idee

Maar de leerlingen van Cornelis Haak zijn tegen: ‘Natuurlijk is het geen goed idee’, zegt Charlaine (11, groep 8). ‘Ze gaan alleen maar reclame maken voor hun eigen partij. Dat is toch niet eerlijk tegenover de andere partijen? En dacht je dat ze dan een realistisch beeld van de school kregen? Onze school doet zich dan toch veel beter voor dan we echt zijn?’ Team- en klasgenoot Jill (12) heeft nog een argument: ‘Zo’n man in een zwart stijf pak neem je toch niet serieus? En wij hebben een Marokkaans meisje in de klas. Wat als zo iemand als Geert Wilders bij ons zou komen? Dan is voor haar echt heel erg vervelend.’

Rechtop, borst vooruit

In het begin dachten de leerlingen dat debatteren maar saai zou zijn. Maar nadat ze een training kregen van twee scholieren van het Emmauscollege, waren ze helemaal om. ‘Super leerzaam!’ vond Jill. ‘We weten nu dat heel belangrijk is hoe je staat: goed rechtop en borst naar voor.  En dat je altijd de ander moet aankijken. Dan straal je veel meer zelfvertrouwen uit. En grapjes maken tussendoor, dat  werkt ook goed.’ Ook Charlaine is enthousiast. ‘Door het debatteren ben ik nu ook beter in discussies met mijn ouders. Ik kan sneller argumenten bedenken en weet beter wat ik terug kans zeggen. Super handig dus!’

‘Door debatteren ben ik nu beter in discussies met mijn ouders. Super handig!’

Basisschoolleerlingen debatteren op het stadhuis

Niet één waarheid

‘Echt leuk om te zien hoe ze mijn tips in de praktijk brachten’, zegt Charlotte Geluk (17 jaar, 5 vwo van het Emmauscollege) én dochter van voormalig wethouder Leonard Geluk. ‘Dus het zit ook wel een beetje in de familie’, lacht ze.

Lesgeven aan groep 8 vond Charlotte heel erg leuk. ‘In het begin ook wel een beetje eng. Ik had nog nooit voor een klas met kinderen gestaan en groep 8 is voor mij al weer zo lang geleden. Maar het was echt super leuk. Vooral toen ze het een beetje doorhadden. Hun argumenten werden ook steeds beter.’

Twee vliegen in één klap

Met debatteren sla je twee vliegen in één klap’, zegt Maarten Sira, docent maatschappijleer én begeleider van het Emmaus debatteam. ‘De debatten gaan over maatschappelijke thema’s. Ze leren dat er niet maar één waarheid is. Dat is, zeker nu net rond de gemeenteraadsverkiezingen, hartstikke leerzaam. Net als het debatteren zelf natuurlijk. Daardoor ontwikkel je spreekvaardigheid, zelfvertrouwen en analytisch vermogen. Allemaal belangrijke vaardigheden, die je niet vroeg genoeg kunt leren.’

Basisschoolleerlingen debatteren op het stadhuis

Beetje dyslectisch

Maarten van het Hof (16 jaar, 4 havo) zit in het debatteam van de Wolfert Dalton. Hij trainde groep 8 van de Emmaschool. ‘Ik ben een beetje dyslectisch en ik vond het altijd best eng om in het openbaar te spreken en te presenteren. Dat is nog steeds niet helemaal mijn ding, maar ik kan nu wel beter voor een groep staan en uit mijn woorden komen. En dat zie ik bij die groep acht leerlingen ook gebeuren.’

Henk van Doren is docent Nederlands en leidt samen met een collega het debatteam van de Wolfert Dalton. ‘Groep 8 is natuurlijk best jong’, geeft hij toe. ‘Maar als je ziet hoe snel ze het oppakken en hoe enthousiast ze zijn, dan is het zeker niet té jong. Sommige groepjes kwamen zelfs in het weekend samen om argumenten te bedenken. Geweldig toch! Dat doen we volgend jaar zeker weer. Maar dan nog groter, en met scholen van Zuid erbij, want dit jaar deed alleen Rotterdam Noord mee.’

‘Volgend jaar doen we zeker weer mee! En dan met scholen van Zuid er bij.’

Basisschoolleerlingen debatteren op het stadhuis

Vol trots

Dan trekt de jury zich even terug voor overleg. Overtuigd door de argumenten van de leerlingen van de Cornelis Haak, worden Jill en Charlaine en hun klasgenootjes als winnaars van het debat uitgeroepen. Hun argumenten waren het meest overtuigend. En – heel belangrijk, zo vindt de jury – ze gebruikten ook humor. Ze krijgen een enorme wisseltrofee in hun handen gedrukt die ze vol trots hoog in de lucht houden.

foto: Sanne van der Most

Een reactie plaatsen