Column Willem - Strijd

Door Willem Sonneveld
, 9 april 2019

Leestijd: 4 minuten
 

De tandjes gepoetst, kappertje gepakt en het lokaal opgeruimd. De collega’s dachten er ook zo over en de school was er helemaal klaar voor: de open dag. En dat is tegenwoordig nodig.

Tien leerlingen minder en er vliegen zomaar twee collega’s uit. De strijd tussen scholen gaat zo zelfs zo ver dat het Vreewijk Lyceum en het Zuider Gymnasium een tram lieten bestickeren om de scholen op Zuid te promoten. Een noviteit in Rotterdam.

Scholen onderscheiden zich met adaptief en gepersonaliseerd tweetalig onderwijs. Het technasium heeft een flexrooster én een debatclub. Het woordje ‘ambitie’ doet het goed in combinatie met zusje ‘talent’ en broertje ‘uniek’. Een school zonder plusklassen, masterclasses, vakoverstijgende projecten, verrijkingsmodules of Cambridge certificaat loopt een behoorlijk risico. De verwachtingen worden tot onwerkelijke proporties opgepompt. Dat kan alleen maar tegenvallen.

Een aantal jaren na zo’n open dag spreek je dan gedesillusioneerde ouders op een verjaardag. De kraaltjes en de spiegeltjes vielen in de praktijk toch wat tegen. Zoon of dochter staat er in de tweede of vierde klas slecht voor en de school zwijgt in alle toonaarden. Docenten hebben ook geen idee wat er aan schort. Of misschien dat zoonlief zijn spullen eens mee kan nemen. En dat mobieltje, gaat dat wel goed? Werkt en sport het kroost misschien teveel?

Kind in de stress en de ouders in paniek. Daarom een dikke tip mijnerzijds. Loop een school binnen en vraag: 'Wat is leren en hoe pakken jullie dat hier aan?' Zoek daarna twee collega’s op en stel dezelfde vraag. Krijg je drie keer hetzelfde en duidelijke antwoord? Meld je kind dan met een gerust hart aan.
Veel scholen zoeken het in een vorm die aanspreekt. Maar het gaat om de inhoud. Goed onderwijs kenmerkt zich door degelijk, saai en ouderwets. Je leert er wel veel van.

 


Willem Sonneveld is socioloog en docent Maatschappijleer bij de GSR. Hij nam deel aan Broedplaats010. Voor ROM zet hij zijn gedachten over het Rotterdamse onderwijs op papier.

Deze column verscheen in ROM2, april 2019.

Een reactie plaatsen