EduHackathon010: de leraar regisseert

Door Renate Mamber
, 26 maart 2019

Leestijd: 5 minuten
 

Hoe organiseren we het beste onderwijs voor Rotterdam? Tijdens de eerste EduHackathon010 op 23 maart gingen bijna honderd deelnemers met verschillende achtergronden aan de slag met deze vraag. Veel van de bedachte oplossingen hadden dezelfde strekking: meer tijd, ruimte en regie voor de leerkracht/docent.

De eerste Rotterdamse EduHackathon, een initiatief van MeetUp010, is groots van opzet. Meer dan honderd professionals uit primair, voortgezet, middelbaar onderwijs en bedrijfsleven, ouders, studenten, en leerlingen melden zich aan. De jury heeft eenzelfde gemengde samenstelling. Uiteindelijk doen twaalf multidisciplinaire teams van zo’n acht deelnemers mee. Ook zijn er afgevaardigden van Rotterdamse schoolbesturen die een of meer ideeën na afloop willen adopteren. De gemeente ondersteunt het evenement en zegt financiële middelen toe voor goede initiatieven.

Meteen maandag aan de slag

‘Met deze EduHackathon proberen we mensen uit verschillende disciplines en uit verschillende lagen van het onderwijs met elkaar te verbinden’, vertelt Jakolien Kraeima van RVKO en lid van de organisatie. ‘Als we het gezamenlijk aanpakken moet het lukken om tot plannen te komen die we, bij wijze van spreken, maandag al kunnen toepassen. Hoe concreter het plan, hoe groter de kans dat het wordt uitgevoerd.’

De deelnemers starten de hackathon om 10.00 uur. In de ochtend bespreken ze welk probleem ze willen oplossen en dezelfde middag bedenken ze een oplossing. Om 20.00 uur stromen bestuurders en de jury binnen en starten de pitches. De teams presenteren hun plannen aan de hand van tekeningen, sketches en websites.

EduHackathon010

Out of the box-box

Een paar ideeën betreffen de leerlingen: oplossingen om de creativiteit van leerlingen te behouden, ze gemotiveerd te houden en ze te betrekken bij hun eigen leerproces. Nog meer ideeën gaan over de leraren:

  • Minimaal één uur per week vrije ontwikkeltijd voor docenten: ‘Heilige uurtjes’, waarin docenten kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling of aan de ontwikkeling van beter onderwijs
  • Een out of the box-box, waarmee wordt gezorgd dat initiatieven van leraren serieus worden genomen en een plek krijgen in het onderwijs
  • De volledige regie van een onderwijsinstelling bij de leraren leggen, inclusief zeggenschap over het budget

Spanningsveld met lerarentekort

De ongedwongen uitwisseling van ideeën zorgt voor een fijne sfeer. De schoolbesturen hebben na afloop een beeld van wat er leeft. Een afgevaardigde: ‘Ik voel een enorm verlangen om zelf met initiatieven te komen en te mogen uitproberen. Dat heeft mij heel erg geraakt.’ Een andere afgevaardigde bemerkt wel een spanningsveld tussen de roep om meer tijd voor de leraar enerzijds en het lerarentekort anderzijds. Als antwoord klinkt daarop: ‘Misschien zorgt het geven van meer armslag aan leraren er juist voor dat leraren voor Rotterdam worden behouden of dat er zelfs nieuwe leerkrachten worden aangetrokken.’

Enkele bestuurders geven direct aan over welke ideeën ze verder willen praten. ‘Ik zie wel iets in het idee van de out of the box-box om leerkrachten hun eigen plannen voor beter onderwijs te laten testen en uitvoeren.’ En: ‘Ik wil graag verder praten over de gedachte om de mbo-opleiding voor onderwijsassistenten meer te betrekken bij de pabo.’

Jury

De jury bestond uit twee basisschoolleerlingen, een mbo-student, een hbo-student, een leraar en directeur uit het po en eveneens uit het vo, een ouder en de directrice van Museum Boijmans-van Beuningen. Vooral de stem van de basisschoolleerlingen was belangrijk; hun stem woog zwaarder dan die van de rest. De leerlingen kwamen met een geheel eigen top-3 van beste ideeën. De juryvoorzitter: ‘Vooral de leerlingen werden erg blij van het plan waarbij hun creativiteit wordt gestimuleerd en ze de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen.’

Direct vervolg

De eerste stappen om gezamenlijk een vervolg te geven aan de plannen zijn gezet. Jakolien: ‘Er zijn al EduHackathons geweest in andere steden. Daarvan hebben we geleerd dat het belangrijk is om na de Hackathon actief te blijven. We zijn daarom erg blij dat de schoolbesturen bereid zijn een of meer ideeën te adopteren. We komen maandag als organisatie direct weer bijeen om een vervolgtraject te bespreken.’


Lees ook

Tijdens de EduHackathon010 werd de nieuwe campagne Rotterdam +R gepresenteerd. Lees hierover het interview met wethouder Saïd Kasmi.

foto: Claire Ohlenschlager

Een reactie plaatsen