Gluren bij de Buren: po-leerkrachten bezoeken vo-scholen

Door Sanne van der Most
, 11 oktober 2017

Leestijd: 5 minuten
 

Tijdens de Week van het Onderwijs namen bassischoolleerkrachten een kijkje in de keuken van het voortgezet onderwijs. Een goed idee. Want wanneer krijg je nu de kans om samen met brugklassers een wiskundeles te volgen, om met vo-leerlingen te praten over de overgang naar de middelbare school en met docenten over de aansluiting op de basisschool? Groep 8-leerkrachten Kelly Haring en Myrthe Lampe zijn enthousiast.

Een beetje onwennig zit Myrthe Lampe, leerkracht op de Oldenbarneveltschool, tussen de brugklassers van 1 havo-vwo in. Klassikaal kijken ze hun geschiedenis-SO na. Het gaat over de prehistorie en het ontstaan van jagers en verzamelaars. ‘Super interessant,’ vindt Lampe. ‘Hiervoor had ik aardrijkskunde en beeldende vorming en straks nog wiskunde en Engels. Echt leuk om te zien hoe het in zo’n klas gaat.’ Jaarlijks gaan zo’n drie á vier leerlingen van haar school naar de Wolfert van Borselen Dalton. Maar een echt goed beeld had Lampe toch niet van deze vo-school. ‘Het is goed om aan ouders te kunnen vertellen wat voor soort school dit is,’ merkt ze op. ‘Nu weet ik uit eigen ervaring waar ik het over heb en kan ik goed uitleggen wat die Daltonuren precies zijn.’

'Nu weet ik uit eigen ervaring waar ik het over heb.'

Myrthe Lampe namen een kijkje op het Wolfert van Borselen Dalton (foto: Sanne van der Most)

Geen flauw benul

‘Dat is ook het idee achter deze uitwisseling’, zegt Geert van der Burg, afdelingsleider brugklassen bij de Wolfert van Borselen Dalton. ‘We kunnen ontzettend veel van elkaar leren, op allerlei gebieden. De meeste collega’s hier hebben geen flauw benul met welke kennis nieuwe leerlingen hier binnen komen. Zij geven gewoon hun vak en ze gaan er van uit dat hun vak ook is voorbereid op de basisschool. Maar de verschillen tussen leerlingen van verschillende basisscholen zijn vaak enorm. Door zo’n uitwisseling kom je toch meer van elkaar te weten. Daarom gaan wij morgen zelf ook naar vier basisscholen om daar een kijkje te nemen.’

'De meeste collega's hebben geen flauw benul met welke kennis leerlingen binnenkomen.'

Afleren

Op het Libanon Lyceum wordt ook gegluurd. Onder andere door Kelly Haring en haar collega van OBS De Pijler . Na een gesprekje met Renée Willems van voorlichting en werving gaan ze naar wiskunde. ‘Alles afleren wat ze in groep 8 leerden, zoals de docent altijd zegt,’ lacht Willems. Over het bezoek van de basisschoolleerkrachten is ze erg enthousiast. ‘Met veel basisscholen hebben wij al wel goed contact. Wij bezoeken zelf ook veel scholen. Maar zo leer je elkaar toch op een andere manier kennen en wordt de aansluiting beter.’

Kelly Haring gluurde in een klas op het Libanon Lyceum (foto: Sanne van der Most)

Helemaal van deze tijd

Toevallig zit Haring naast een oud-leerling van Passe-Partout die haar van alles vertelt over haar nieuwe leven als brugklasser en dat ze wel even moest wennen aan al dat huiswerk. Maar haar draai heeft ze inmiddels aardig gevonden. ‘Super leuk natuurlijk, om haar hier weer te zien,’ zegt Haring. Verrassend vindt ze de les mediatraining die de Technasiumbrugklas krijgt. De leerlingen gaan een project doen over social media. Ieder groepje krijgt een ander medium en onderzoekt het ontstaan, de werking, de gebruikerservaringen. ‘Heel inspirerend,’ zegt Haring. ‘En echt helemaal van deze tijd.’

Een reactie plaatsen