Kansen(on)gelijkheid - Verslag van de 21ste MeetUp010

Door Ronald Buitelaar
, 22 april 2019

Leestijd: 4 minuten
 

Terwijl Michelle Obama op de avond van 17 april in de Amsterdamse Ziggodome uitlegt dat ze als zwarte vrouw al vanaf haar geboorte 2-0 achterstond in het leven, vertelt Jean-Marie Molina in Rotterdam dat ze droomt van een wereld waarin kleur of sociaal-economische status niet langer bepaalt welke kansen een kind krijgt: ‘Waarom moeten kinderen eerst bewijzen dat ze goed genoeg zijn om kansen te krijgen?’

Jean-Marie is hoofddocent Studiesucces bij de Hogeschool Rotterdam en aanwezig bij de 21ste MeetUp010 om haar visie te geven op kansen(on)gelijkheid, het thema van deze avond. Dat de avond plaats vindt in ’t Klooster, een Huis van de Wijk in het hart van de Afrikaanderwijk, kan geen toeval zijn.

Gentrificatie

Na Katendrecht staat namelijk ook deze wijk op het punt om de volgende wijk op Zuid te worden waar gentrificatie een grote rol speelt. Dit zorgt ervoor dat kansrijk en kansarm op steenworp afstand van elkaar woont, werkt en naar school gaat, maar elkaar nauwelijks ontmoet. De vele vraagstukken die zo’n ontwikkeling met zich meebrengt, komen onder meer aan bod tijdens de Human Library: een hippe naam voor een gesprek met elf mensen die iets over een deelaspect van kansen(on)gelijkheid kunnen vertellen.

MeetUp010 Kansen(on)gelijkheid Claire Ohlenschlager

Mentoren op Zuid

Zo legt hogeschool student Eline uit hoe zij via het project Mentoren op Zuid een vmbo-leerling begeleidt: ‘Ik heb haar geholpen met haar rekenproblemen. We hebben samen naar oplossingen gezocht voor haar agressie. Ook zijn we er via een beroepskeuzetest achter gekomen dat ze veel liever in de zorg gaat werken dan bij een bank.’

Voorlezen

Elders in ’t Klooster vertelt Noëlle, leerkracht op een basisschool op Zuid, over de voor- en nadelen van een sterk gemêleerde populatie: ‘Het voordeel is dat de achtergrond van de leerlingen zo van elkaar verschilt dat het Nederlands de enige verbindende factor is. Het nadeel is dat er grote verschillen in de thuissituatie zijn. Van kinderen die veel of helemaal niet worden voorgelezen tot kinderen die nooit of juist vaak buiten de deur komen.’

‘Het voordeel is dat de achtergrond van de leerlingen zo van elkaar verschilt dat het Nederlands de enige verbindende factor is'

Kans krijgen

Een tafel verderop vertellen derdejaars vmbo basis-leerlingen Merve en Irem over de stage die zij bij ’t Klooster lopen: ‘We zijn hier zomaar binnengestapt en konden meteen terecht. Het is echt heel fijn dat we hier de kans kregen om zelf dingen te organiseren. Zo hebben we al boksles voor meiden georganiseerd en gaan we ook nog iets doen met DJ’en voor meiden.’

Hoge verwachtingen

Veel aanloop is er ook bij de workshop van Inge de Wolf van de Onderwijsinspectie. Inge laat met een korte presentatie zien dat de kansenongelijkheid weliswaar enigszins tot stand lijkt te komen. Maar er zijn ook nog veel bedreigingen. Zo is het nog niet op elke school gangbaar om hoge verwachtingen van kinderen te hebben, worden scholen met veel kansarme kinderen sterker geraakt door het lerarentekort en werkt beleid in sommige gevallen eerder tegen dan mee.

Aan de slag

Oplossingen zijn er gelukkig ook. Inge: ‘Wees je bewust van je vooroordelen, ondersteun kwetsbare leerlingen extra, maak scholen met veel kansarme leerlingen aantrekkelijk. En vooral: werk samen!’
Gevraagd om een treffende afsluiter wil onderwijsadviseur Carla kwijt dat alles valt of staat met de leraar: ‘Investeer in de ontwikkeling van de leerkracht.’ Een andere aanwezige vat de avond treffend samen: ‘We weten wat werkt. Laten we daar dan morgen allemaal mee aan de slag gaan.’

foto: Claire Ohlenschlager

Een reactie plaatsen