auteur: Sanne van der Most
leestijd: 5 minuten
 

Samen opgroeien, leren en samenleven kan alleen als iedereen fatsoenlijk met elkaar omgaat. Een prettige en veilige schoolomgeving met heldere regels, normen en waarden helpt daarbij.  Maar wat is eigenlijk normaal? Tijdens de conferentie ‘Onderwijscode’ voorafgaand aan de Nacht van het Onderwijs op 31 maart jl. is er druk over gedebatteerd én werd de website zodoenwijdathierin010.nl gelanceerd.

Hoe belangrijk regels en afspraken zijn, en vooral elkaar erop kunnen aanspreken, blijkt meteen al tijdens de aftrap door wethouder Hugo de Jonge. Hij is nog geen drie minuten begonnen of een van de deelnemers op de eerste rij wordt gebeld. Hij neemt op en begint gewoon te praten. Net iets te lang en te hard. Niemand zegt er wat van, maar als blikken konden doden… Een acteur, blijkt later. Het is de eerste van een serie typerende en herkenbare sketches waarin elkaar aanspreken op gedrag een terugkerend thema is.

‘Binnen vijf minuten weet je of het goed zit op een school’

Goud waard
‘Heel belangrijk’, vindt De Jonge. ‘Want hoe creëer je een normatieve pedagogische cultuur met regels die worden gedragen én nageleefd?’ Bij de ene school gaat dat heel goed, de ander slaagt er minder goed in. ‘Maar’, zo merkt De Jonge op, ‘waar je ook komt, bij iedere school weet je al binnen vijf minuten of het goed zit. Een heleboel Rotterdamse scholen zoals De Hef en Het Lyceum Rotterdam hebben de afgelopen periode een geweldige transitie doorgemaakt.’

Conferentie Rotterdamse Onderwijscode: Zo doen wij dat hier in 010 (ROMnieuws: Sanne van der Most)Elke school anders
Gerdi Lambers en Harry Roossien van Stichting BOOR weten er alles van. Samen met Mary van Wieringen van de gemeente Rotterdam gingen zij aan de slag met het ontwikkelen van de Onderwijscode. Na het doorspitten van 186 schoolgidsen, kwamen ze tot de conclusie dat er in elk geval niet één centrale code kan zijn. ‘Iedere school is anders’, licht Roossien toe. ‘Het gaat uiteindelijk vooral om de vraag of de regels eigenlijk wel bij de school en de cultuur passen, want alleen dán kun je elkaar er op aanspreken.’

School, straat en thuis
Socioloog Iliass El Hadioui onderscheidt zelfs drie culturen, die allemaal op elkaar van invloed zijn: de school-, de straat- en de thuiscultuur. Het is voor leerlingen erg ingewikkeld om op alle drie de plekken tegelijk succesvol te zijn. Het een gaat altijd ten koste van het andere. ‘Als docent moet je daar voorzichtig mee omgaan’, merkt hij op. ‘Wat is je eigen achtergrond? En hoeveel straattaal sta je toe in de klas?’ Een slimme school kijkt volgens El Hadioui altijd naar de context en zegt geen ‘foei’ puur om het foei zeggen. 

In debat
Na deze wijze en ware woorden, gingen de deelnemers aan de hand van drie stellingen met elkaar in debat. Over het belang van ondersteunende schoolleiders boven een gedragscode, of de smartphone wel of niet in de klas thuishoort en of gedragsregels zonder daadwerkelijke sanctie eigenlijk wel echt helpen. Onder het motto ‘niet alleen zeggen wat je doet maar vooral ook doen wat je zegt’, vond tot slot de officiële lancering plaats van de nieuwe website zodoenwijdathierin010.nl. Een echte Rotterdamse website voor onderwijsprofessionals met tips en tricks voor het omgaan met regels en afspraken. En waarbij het de bedoeling is dat deze aangevuld wordt vanuit het onderwijsveld.

 

Foto's: Sanne van der Most

 

 

Een reactie plaatsen