Leraren van het Jaar maken het verschil

Door Sanne van der Most
, 26 oktober 2017

Leestijd: 5 minuten
 

Semihanur, Demelza, Raphael en Nikki vinden het geweldig om voor de klas te staan. En ze zijn ook nog eens Leraar van het Jaar geworden. Helemaal niet nodig, vinden ze unaniem: ‘Ons vak alleen is al leuk genoeg.’ Maar stiekem toch ook een hele eer. Wat drijft deze superjuffen en -meester?

Leraren van het Jaar Rotterdam 2017 (ROMnieuws: Sanne van der Most)

Semihanur Ozan (26)

Leerkracht groep 6, Ibn-I Sina school

‘Ik kijk naar wat mijn leerlingen écht nodig hebben’

'Na de Pabo denk je dat je helemaal klaar bent om voor de klas te staan. Maar in de praktijk leer je veel meer en kom je erachter dat het totaal anders is. Theorieën die op papier staan, zijn in de praktijk niet 100 procent waar te maken. Dan moet je jezelf opnieuw uitvinden en je eigen methode ontwikkelen. En dat heb ik hier op school gedaan. Ik kwam erachter dat ik met het directe instructiemodel maar tien van de tweeëntwintig leerlingen bereik. Maar ik wil ze allemaal kunnen bereiken. Dat heb ik dus overboord gegooid. Vanuit verschillende theorieën heb ik mijn eigen methode bedacht. Mijn manier van lesgeven is gebaseerd op de ideeën van de profeet, die alles altijd drie keer vertelde. Een keer om het bekend te maken, de tweede keer om je er aan te laten wennen en de derde keer zodat je het echt begrijpt. Vanuit die gedachte kijk ik naar wat mijn leerlingen écht nodig hebben. Naar wat ik kan doen zodat ze het wél begrijpen. Daar hoort ook bij dat ik het eerst zelf voordoe en daarna samen met de leerlingen. De titel van Leraar van het jaar is een hele eer, maar voor mij is goed lesgeven eigenlijk heel normaal. Het is gewoon mijn werk.’

Leraren van het Jaar Rotterdam 2017 (ROMnieuws: Sanne van der Most)

Raphael Dingjan (26)

Mentor en docent lichamelijke opvoeding en Nederlands, Penta College Hoogvliet

‘De leerlingen maken mij zo’n goede leraar’

‘Ik wilde nooit op een vmbo-school werken. Dat leek me helemaal niks. Toen werd ik hier aangenomen en heb ik toch maar ja gezegd. En inmiddels vind ik het de allerleukste baan die er bestaat. Ik wil hier nooit meer weg. Juist door deze doelgroep, waar ik zo tegen opzag. Deze jongeren leken me veel te lastig en ingewikkeld. Maar uiteindelijk hebben ze mijn hart veroverd. Juist die leerlingen maken mij zo’n goede leraar. Ze zijn heel eerlijk en puur. En zij hebben ook recht op goed onderwijs en een beetje liefde en aandacht. Juist voor deze leerlingen doe ik het zo graag en geef ik mezelf helemaal. Ze doen ontzettend goed hun best, ze willen heel graag en ze zijn supertrots als iets lukt. En ik ook. Daardoor voel ik me een beter mens. Dat zei de jury ook tijdens de verkiezing; die echtheid en puurheid wordt toch gezien. Als leraar van het jaar wil ik me het komend jaar inzetten om wat meer positiviteit in het vak te brengen. Voor mij is dit het mooiste beroep ter wereld. Daar mogen we best wel eens wat optimistischer over doen! Natuurlijk is het soms ook zwaar. Maar ik zou voor geen goud een andere baan willen.’

Leraren van het Jaar Rotterdam 2017 (ROMnieuws: Sanne van der Most)

Demelza Scheffer (33)

Onderwijsassistent in groep Hofplein en De Pier, A.J. Schreuderschool

‘Mijn kracht? Dat ik gewoon écht met ze mee doe’

‘Op onze school zitten de groepen door elkaar, ingedeeld op niveau. Ik help in twee klassen tussen de 9 en 11 jaar. Doordat het een school voor zeer moeilijk lerenden is, maken onze leerlingen maar hele kleine stapjes. Maar daar kunnen ze wel heel erg blij over zijn. Voor ons is het bijna niet in te denken, maar zelf naar de wc gaan en je handen wassen, dat kan al een enorme stap zijn. De groepen waar ik nu werk, zijn al wat verder en wat zelfstandiger. Dan gaan we meer op emotioneel en inhoudelijk niveau zitten. Ik vind het geweldig dat ik genomineerd was en nu ook gewonnen heb, juist als assistent. Dat is natuurlijk een opsteker voor alle assistenten. Want we doen wat we kunnen. Voor mij betekent dat vooral heel veel met de leerlingen meedoen. Als we buiten spelen, doe ik echt met ze mee. Een spelletje spelen, voetballen, tikkertje doen, dat vind ik geweldig. Het zorgt voor afleiding en het helpt conflicten voorkomen. De kleintjes moeten nog echt léren spelen, maar ook de groteren help ik zo op weg. Ik ben altijd heel positief. Dat is mijn insteek. En die houding probeer ik op de leerlingen over te brengen.’

Leraren van het Jaar Rotterdam 2017 (ROMnieuws: Sanne van der Most)

Nikki Kruijer (28)

Mentor en docent opleiding Facilitaire Dienstverlening, Albeda College Haastrechtstraat

‘Docenten uit de praktijk zijn zo belangrijk’

‘Ik geef les aan niveau 2 en 4, in een heleboel verschillende vakken. Eerst alleen organisatie interne evenementen, maar inmiddels ook schoonmaak en textielbeheer, controle in de schoonmaak, Arbo,  kwaliteitszorg en hulpverlening. Mijn kracht – daardoor ben ik leraar van het jaar geworden – is dat ik uit de praktijk kom; ik ben een zij-instromer. Na mijn hbo-opleiding Facility Management werkte ik onder meer bij de facilitaire afdeling van het Beatrixtheater in Utrecht en werd ik rayonmanager bij een schoonmaakdienstverlener. Ik heb er dus een hele carrière opzitten, kun je wel zeggen. En toen was ik toe aan iets nieuws. Waar ik altijd de meeste energie van kreeg was het helpen, motiveren en stimuleren van medewerkers. Daar wilde ik meer mee doen. De vacature bij Albeda klonk geweldig. En dat ik een jaar later ook nog leraar van het jaar ben is helemaal top. Ik denk dat dat mede komt door mijn enthousiasme en praktijkervaring. Mijn lessen probeer ik altijd zo praktisch mogelijk te maken en goed te laten aansluiten bij waar de student later komt te werken en wat hij daar voor nodig heeft. Ik hoop dan ook dat er komend jaar nog veel meer praktijkdocenten bij komen.’

foto: Sanne van der Most

Een reactie plaatsen