Maatschappelijk verantwoord ondernemen op het Entrepenasium

Door Erik Ouwerkerk
, 29 maart 2016

Leestijd: 4 min
 

Op het Cosmicus College leren kinderen sinds 2012 ondernemen op het Entrepenasium. Leerlingen krijgen er naast het reguliere lesprogramma de ruimte zich te ontwikkelen op het gebied van ondernemen en leiderschap. Jetske de Boer is een van de betrokken docenten. Samen met een viertal jonge entrepreneurs vertelt ze graag hoe dat in zijn werk gaat.

‘Op het Cosmicus College willen we dat kinderen de wereld ontdekken en hun plek daarin vinden, zodat ze zelf hun bijdrage leveren als wereldburger’, aldus Jetske. ‘Wij voeden graag die nieuwsgierigheid, zodat de leerlingen zien wat de wereld hen te bieden heeft. Het is natuurlijk geen eenrichtingsverkeer: het gaat – net als op ons Technasium overigens – om creativiteit en het lef je eigen ideeën uit te werken en te presenteren. Dat kun je nooit alleen. Samenwerken heeft dan ook een hoge prioriteit.’

MVO
Ashley en Pica laten hun zelfgemaakte telefoonhoesjes zien op het Entrepenasium van het Cosmicus College (ROM - Petja Buitendijk)Het programma van het Entrepenasium bouwt zich langzaam op. In de brugklas maken de scholieren een halfjaar kennis met zowel het Technasium als met ondernemerschap. In het eerste jaar starten de leerlingen vanuit een klein microkrediet zodra hun ondernemingsplan is goedgekeurd. Met het minimale bedrag ondersteunen ze een goed doel maar kunnen ze ook hun project verder vormgeven. ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) speelt een grote rol’, licht Jetske toe. ‘Geld verdienen is van secundair belang, het zelfstandig ontwikkelen en omzetten van ideeën is belangrijker.’

Suits
In de pauze schuiven Ilyas, Ashley en Pica uit 1A aan. Ilyas wil later zelf ook iets opstarten, het liefst een eigen advocatenkantoor. ‘Netflix-series en films hebben me geïnspireerd. Vooral de advocatenserie Suits over een advocatenkantoor motiveert me om ook die kant op te gaan.’ Ilyas maakte een businessplan maar kwam tot de conclusie dat een dertienjarige nog geen advocatenkantoor kan opzetten. Hij voegde zich daarom bij het project van zijn klasgenoten om de krachten te bundelen.

Ashley en Pica hebben verschillende telefoonaccessoires voor zich op tafel liggen. Het begon allemaal toen Ashley, volledig in lijn met de aard van de echte ondernemer, leerde breien via YouTube. Als snel ontwierp ze wollen jasjes op maat voor telefoons. ‘Mijn vader en moeder zeiden dat ik ze moest verkopen. Dat paste dus precies bij wat we op school leerden...’ Omdat het businessplan helder en goed was, kreeg het drietal 35 euro starterskrediet van de school en werken ze nu iedere week 70 minuten (een lesuur op het Cosmicus College) aan hun onderneming. Pica knipt een stuk karton op maat en schildert daar vervolgens een strak patroon op. De kartonnen rechthoeken passen precies tussen de telefoon en doorzichtige telefoonhoesjes, zodat die er weer een stuk fraaier en origineler uitziet.

'In een bedrijf heb je technische innovatie nodig. Maar ook verstand van ondernemen'

Jelmer geeft een presentatie over de Rotterdamse haven op het Entrepenasium van het Cosmicus College (ROM - Petja Buitendijk)

Handig
Dan komt 2-VWO leerling Jelmer binnen. Hij heeft net samen met zijn groepje een presentatie afgerond in de klas. ‘Het ging over de haven. In het kader van het thema van dit schooljaar City, Chemie, Container legden we uit hoe we de stad aantrekkelijk kunnen maken, zodat de haven daar weer van profiteert.’ Jelmer heeft bewust voor het Entrepenasium gekozen: ‘Mijn vader heeft een eigen bedrijf in verkeerskunde. Dat wil ik ook wel, of iets met weerkunde.’ In het tweede jaar maken de leerlingen een keuze voor een van de twee -asiums. Jelmer heeft het Technasium echter niet laten vallen. ‘Het is allebei heel handig. Je hebt technische innovatie nodig in een bedrijf, maar ook verstand van ondernemen.’

Presenteren
De skills van het ondernemen zoals zelfstandigheid, plannen, presenteren, leiderschap tonen, samenwerken en verantwoording nemen, bouwen zich steeds meer uit. Totdat de leerlingen in het vierde jaar hun kennis en ervaring kunnen tonen in het profielwerkstuk. ‘Het is geschikt voor ieder profiel’, benadrukt Jetske.

De brugklassers staan over een paar jaar misschien wel in een pop-up store van de school, want Jetske lijkt dat een ideale manier om de (zakelijke) buitenwereld naar school te halen en andersom. Voorlopig is het nog niet zover en hebben de tieners nog genoeg uitdagingen. Ashley: ‘Presenteren vind ik nog wel lastig.’ Pica is het daarmee eens. Ilyas heeft genoeg flair in huis, maar ziet Nederlands meer als een uitdaging. Een probleem is het natuurlijk niet, want een echte ondernemer stelt vast, ziet oplossingen en pakt aan.

 

Foto's: Petja Buitendijk

Reacties (1)

  • Voordat je het van een ander verneemt

    29 maart 2016

Een reactie plaatsen