Miljoen beschikbaar voor goede onderwijsideeën

Door Ronald Buitelaar
, 26 maart 2019

Leestijd: 5 minuten
 

Met de recent gestarte campagne Rotterdam +R wil de gemeente benadrukken dat werken in het Rotterdamse onderwijs een groot aantal voordelen heeft. Zo wordt het recht op een Rotterdamse lerarenbeurs en een gratis Rotterdampas nog eens extra onder de aandacht gebracht en krijgt meedenken en meepraten over Rotterdams onderwijsbeleid een nieuwe impuls.

ROM vroeg wethouder Saïd Kasmi om een toelichting.

Rotterdam +R

In de campagnefilmpjes belooft u extra begeleiding voor startende leerkrachten. Kunnen de Rotterdamse schoolbesturen die belofte waarmaken als we met een lerarentekort kampen?

‘De besturen hebben toegezegd dat ze samen met de gemeente gaan zorgen dat de begeleiding in het eerste jaar goed georganiseerd wordt. Ik ga ervan uit dat als we dat afspreken het ook gebeurt.’

U ziet graag dat het onderwijs meer gaat meedenken en meepraten over onderwijsbeleid en dat er (onorthodoxe) oplossingen worden bedacht voor onder meer het lerarentekort. De mede door de gemeente georganiseerde Eduhackathon010 was daar een voorproefje van. Wat kunnen we nog meer verwachten?

‘We zijn bezig met de ontwikkeling van een digitale marktplaats waar goede ideeën geplaatst kunnen worden. De bedoeling is dat anderen daarop kunnen reageren, zodat ideeën bevraagd en doorontwikkeld kunnen worden.’

Wat wordt er met die ideeën gedaan? Gaat de gemeente dat oppakken, is er een jury, geld…?

‘De gemeente organiseert het in het kader van de aanpak lerarentekort. Dit valt onder de pijler ‘anders organiseren’ en daarvoor is ongeveer een miljoen beschikbaar. Het is aan de besturen om samen met de gemeente te bepalen welke ideeën opgepakt en uitgewerkt worden. Zo hebben de besturen bijvoorbeeld beloofd om aan de slag te gaan met concrete en toepasbare ideeën die voortkomen uit de Eduhackathon010. Daarnaast kijken we als gemeente naar de mogelijkheden om woonruimte te garanderen voor startende leerkrachten. Zo denken we aan een woonconsulent die met name leerkrachten op Zuid aan betaalbare woonruimte gaat helpen.’

En parkeren?

‘Ook dat wordt momenteel onderzocht.’

Is het niet ook zaak dat alles op alles wordt gezet om leerkrachten te behouden? Zeker op Zuid begint de werkdruk door onder meer de leertijduitbreiding en passend onderwijs zo op te lopen dat leerkrachten aankondigen ermee te stoppen.

‘We proberen de samenwerking tussen zorg en onderwijs te verbeteren, zodat het leerkrachten ontlast. De leertijduitbreiding is in samenspraak met het onderwijsveld ontstaan en heeft mijn volle steun omdat het de kansengelijkheid bevordert en juist leerlingen op Zuid in aanraking brengt met onder meer cultuur.’

Is daar ook met leerkrachten over gesproken?

‘Ik weet niet hoe besturen dat organiseren, maar daar ga ik wel van uit. Als dat niet zo is, dan is daar werk aan de winkel.’

Ik hoor dat leerkrachten de uitgangspunten steunen, maar dat de uitwerking gewoon teveel voor ze is. Wat zegt u tegen hen?

‘Dat ze nog even moeten afwachten tot de definitieve plannen gepresenteerd worden. We hebben de afgelopen jaren al veel ervaring opgedaan en zijn nu in goed overleg met de scholen bezig om het vorm te geven. We hebben afgesproken dat het niet tot meer werkdruk mag leiden maar het zal allicht in het eerste jaar de nodige energie kosten. Toch moet het uiteindelijk leerkrachten gaan ontzorgen. Ik geloof er echt in, maar de plannen zijn niet in beton gegoten. Als we er na een jaar achter komen dat het niet werkt moeten we ook bereid zijn om bij te sturen. Maar laten we het in ieder geval een kans geven.’

 

Campagne +R: Miljoen beschikbaar voor goede onderwijsideeën


Meer info

Een reactie plaatsen