Nationale Buitenlesdag groot succes

Door Sanne van der Most
, 11 april 2018

Leestijd: 4 minuten
 

Daglicht, frisse lucht en lekker bewegen. Het zijn dé ideale omstandigheden om te leren, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Kinderen werken meer samen, zijn actiever met de stof bezig en de nieuwe kennis blijf langer hangen.

Op 10 april, tijdens Nationale Buitenlesdag, ruilden leerlingen van 34 Rotterdamse basisscholen het leslokaal in voor een plekje op het schoolplein, in de wijk, op het sportveld of in de natuur. Het ROM bezocht een aantal scholen.

 

OBS Pierre Bayle

Vol spanning staan de leerlingen van groep 3 van OBS Pierre Bayle klaar op de atletiekbaan in Crooswijk. Wie is er straks de snelste? ‘Eén, twee, drie, rennen maar!’ De gymleraar geeft het startsein en weg zijn ze.

‘Onbewust zijn ze toch aan het rekenen’ (Funda Gozen)

‘Geweldig zo’n hele dag buiten’, zegt leerkracht Funda Gozen, als ze haar leerlingen even later bij de finish opvangt. ‘Vooral voor de kinderen. Niet suf op je stoel achter je tafel zitten met je werkboek, maar lekker actief buiten aan de slag. We doen hier buiten ook gewoon rekenen en taal, maar dan op een heel andere manier. Tijdens het rennen bijvoorbeeld. De kinderen hebben helemaal niet het gevoel dat ze aan het leren zijn, terwijl dat natuurlijk wel zo is. Groep 3 is toch nog wat wiebeliger dan andere klassen. Hier op de baan kunnen ze al hun energie kwijt.’

Nationale Buitenlesdag groot succes

Mohammed (7, groep 3) zou iedere dag wel buiten les willen hebben. ‘Echt wel leuker dan binnen! Hier kan ik veel harder rennen dan in de gymzaal.’

 

OBS De Kubus

Shaeyley (6, groep 3) leest ‘Vos en Haas op het eiland’. Ondersteboven, aan het klimrek. ‘Dat doe ik niet elke dag hoor’, roept ze. ‘Maar vandaag is het buitenlesdag, dus dan mag dat. Na een minuut moet ik weer even op mijn voeten staan, anders zakt al het bloed naar mijn hoofd’, lacht ze.

‘Op je kop lezen is veel leuker’ (Shaeyley)

Nationale Buitenlesdag groot succes

‘Buiten leren de kinderen meer dan binnen, denk ik eigenlijk’ (Daniëlle van der Horst)

‘Geweldig toch?’ zegt leerkracht Daniëlle van der Horst. ‘De kinderen vinden het harstikke leuk en ze leren er ook echt van. Meer dan binnen, denken wij eigenlijk. En spelenderwijs – daarom werkt het zo goed. Drukke, beweeglijke kinderen letten hier buiten veel beter op. Ze kunnen zich langer concentreren. Gister hebben we de ai-, oi- en oei-woorden geleerd. Die heb ik vandaag verspreid op het grote plein neergelegd. Ze kregen allemaal een kaartje met één van die klanken erop en daar moesten ze dan zo hard als ze kunnen naar toe rennen. Straks gaan we ook nog rekenen. De getallenlijn van 1 tot 60, maar dan met een ren-je-rot-spel.’

 

Al Ghazali School

‘Oke jongens, hier komt de eerste vraag van de quiz.’ Juf Essia van der Ploeg (groep 7 van de Al Ghazali School) wordt omringd door kinderen. Iedereen luistert aandachtig. Op vier plekken op het schoolplein hangen letters, aan de boom, op het bankje, tegen de muur en bij het klimrek. ‘Welk woord hoort niet bij het thema jungle? A: de expeditie, B: de bloedzuiger, C: de organen of D: het natuurreservaat?’ Zo snel ze kunnen rennen de leerlingen naar het antwoord.

Nationale Buitenlesdag groot succes

‘Ze gapen nu veel minder dan in de klas’ (Essia van der Ploeg)

‘Dit is toch veel leuker dan dat donkere lokaal?’ zegt Essia. ‘Wij spelen op deze school sowieso niet zo veel buiten. Dus dit is een mooie afwisseling. De kinderen zijn ook veel gemotiveerder en ze gapen veel minder dan in de klas. Dat komt echt door de frisse lucht.’ Dan is het tijd voor de volgende opdracht. ‘Pak een wit papier en een potlood en kies iets uit op het plein dat je gaat natekenen’. Nog voordat Essia helemaal klaar is met haar uitleg, schieten de leerlingen al alle kanten uit.

 

foto: Sanne van der Most

Een reactie plaatsen