The Next School: sprankelende schoolopdrachten uit de beroepspraktijk

Door Marijke Nijboer
, 21 juni 2017

Leestijd: 5 minuten
 

Sprankelende lessen waar je eigen denkkracht wordt aangesproken, met echte opdrachten vanuit de beroepspraktijk: dat heeft The Next School voor ogen. Deze Rotterdamse initiatiefgroep – die bestaat uit een leraar en twee professionals uit het bedrijfsleven – brengt mensen uit onderwijs, bedrijfsleven en overheid bij elkaar om samen aansprekende opdrachten te bedenken.

Op 15 juni kwam de eerste groep bij elkaar. Zeven duo’s van een leraar en iemand vanuit de beroepspraktijk bedachten allemaal een opdracht (zie onderaan). Die gaan zij nu verder uitwerken.

De initiatiefnemers van The Next School werden geïnspireerd door een gemis aan praktische relevantie in hun eigen middelbareschooltijd. Zij staan hierin niet alleen: OESO concludeerde in 2016 dat nergens binnen de OESO scholieren zo ongemotiveerd zijn als in Nederland. ‘Dat komt deels door gebrek aan praktijk in de les’, zegt Quinten Smit van The Next School. ‘Meer praktijk kan leerlingen motiveren en hen helpen om betere studiekeuzes te maken.’

‘Ook de minst gemotiveerde leerlingen werken mee.’

Tijden een bijeenkomst van The Next School bedenken leraren opdrachten samen met mensen uit het bedrijfsleven

Zelf bepalen

The Next School hoopt daar wat aan te doen door leerlingen al op school in aanraking te brengen met het bedrijfsleven door middel van ‘relevante, vaak vakoverstijgende opdrachten’. Zo ervaren leerlingen wat een beroep inhoudt en wat daarbij het nut van schoolvakken is. David Lans, wiskundeleraar op het Emmauscollege en een van de initiatiefnemers, heeft zeer positieve ervaringen met praktijkopdrachten. Lans: ‘Ook de minst gemotiveerde leerlingen werken dan mee. Ik denk dat dat komt doordat ze nu eens zelf kunnen bepalen wat ze gaan doen en hoe ze het gaan aanpakken.’

Met de tijd mee

Ook bedrijven en organisaties zien nut in de samenwerking. ‘Wij hebben technici nodig’, zegt een werkneemster van een rederij. ‘Mijn bedrijf is veelzijdig. We moeten mee met de tijd. En we zijn Rotterdams.’ Een politiek adviseur bij de gemeente Rotterdam: ‘Dit is een mooie manier om de afstand tussen jonge mensen en de politiek te verkleinen.’
Volgend jaar gaat The Next School meer evenementen organiseren. Het plan is om ook het cultuuronderwijs te verlevendigen.

Tijden een bijeenkomst van The Next School bedenken leraren opdrachten samen met mensen uit het bedrijfsleven

Opdrachten

Deze opdrachten zijn bedacht door de duo’s:

● Er is een tekort aan mannelijke stamceldonoren voor patiënten met onder andere leukemie. Onderzoek hoe we jonge mannen kunnen aanspreken en ontwerp daar een communicatiemiddel voor.

● De klas bezoekt een deel van een gemeenteraadsvergadering en krijgt een rondleiding door het stadhuis. De leerlingen proberen over een actuele kwestie een voorstel te formuleren dat kans maakt op een meerderheid van de stemmen.

● Hoe richt je een nieuwe tankterminal zo in dat hij optimaal tegemoet komt aan de specifieke wensen van je klanten en zo rendabel mogelijk is? Wiskundedocent Robert Ligtvoet van het Emmauscollege: ‘Hier kunnen we wiskunde, economie en scheikunde bij betrekken.’

● Een schip voldoet niet aan de milieueisen. Groepjes leerlingen krijgen een budget en kiezen voor een strategie: schip aanpassen, een nieuw schip laten bouwen, enzovoort. Ze kunnen ook bezuinigen op de bemanning of investeren in wetenschappelijk onderzoek naar een andere oplossing.

● Leerlingen maken een keuze uit een lijst van aansprekende bedrijven (sportartikelen, auto’s, cosmetica, enzovoort) en onderzoeken in hoeverre dit voor een investeerder een goede investering zal zijn. Hierbij zetten ze wiskundige technieken in.

● In Rotterdam is armoede en honger, en tegelijkertijd wordt er voedsel verspild. Leerlingen gaan proberen om beide problemen aan elkaar te koppelen en op kleine schaal een oplossing te bedenken.

● Groepjes leerlingen zoeken elk voor één beursgenoteerd bedrijf uit hoe aantrekkelijk een investering daarin zou zijn, op basis van een marktanalyse, strategische - en financiële analyse. Hiervoor krijgen ze versimpelde (wiskundige) modellen.

Een reactie plaatsen