Officiële aftrap ‘Ik in 010 – De stad als verhaal’

Door Sanne van der Most
, 13 maart 2017

Leestijd: 5 minuten
 

‘Stel dat je een kind de schoonheid van de Oude Maasbrug wil laten zien. Dan kun je natuurlijk vertellen wanneer hij is gebouwd, hoeveel geld hij heeft gekost, hoe lang hij is en hoeveel mensen er overheen zijn gekomen. Maar blijft dat wel hangen?’ Rake woorden van Jan Terlouw tijdens de aftrap van Ik in 010 – De stad als verhaal in Diergaarde Blijdorp.

Schrijver en oud politicus Jan Terlouw vindt cultuur- en erfgoed educatie van wezenlijk belang. ‘Maar’, zo zegt hij. ‘Dan moet je het wél goed doen. In plaats van droge feiten kun je ook een mooi en spannend verhaal vertellen. Bijvoorbeeld: “Het was 8 november. Het was een donkere nacht. En diep in de nacht liep een jonge vrouw met een duidelijke pas naar de Maasbrug. In haar linkerhand droeg ze een mandje. Kwam daar een geluid uit…?” Merk je hoe stil het dan wordt? Zo gaat een kind zich ervoor interesseren en ziet hij het belang van het verleden voor het heden en voor de toekomst. Zijn eigen toekomst.’

De belevingswereld van kinderen

Precies die gedachte ligt ten grondslag aan Ik in 010 - De stad als verhaal, een programma van Centrum voor Cultuureducatie en de Erfgoedcoalitie. Als je je kunt inbeelden hoe, in jouw leefwereld, het heden met het verleden te maken heeft, dan kun je je ook voorstellen wat het heden met de toekomst doet. Samen met het onderwijs ontwikkelde de Erfgoedcoalitie en het KCR een doorlopende leerlijn erfgoededucatie die aansluit bij de belevingswereld van kinderen.

Aftrap Ik in 010 - kinderen lanceren het lespakket

Bijzondere rondleiding

Op 8 maart – tijdens de Rotterdamse maand van het cultuuronderwijs – vond de officiele aftrap van die leerlijn plaats in Diergaarde Blijdorp. Met – hoe toepasselijk – een bijzondere rondleiding langs de oude gebouwen van architect Sybold van Ravesteyn. Leerkrachten en andere onderwijs professionals hoorden deze ochtend dingen die ze nooit eerder over Blijdorp hadden gehoord. Bijvoorbeeld dat de Rivierazaal ooit is ontworpen als theater, met open zicht op de olifanten. En dat het oorspronkelijke hekje bij de nijlpaardenmeer vroeger vol open gaten zat. Toen er kinderen doorheen vielen, is in overleg met de architect besloten er een extra rooster voor te zetten, uiteraard geheel in lijn met het ontwerp. 

Spulletjes van opa en oma

‘Super interessant’, vindt Ramona van Doorn, juf van groep 1/2 van OBS Finlandia in Delfshaven. ‘Zo blijven verhalen natuurlijk goed hangen. Op school probeer ik dat ook te doen. Al is de belevingswereld van kleuters nog maar klein, een goed verhaal werkt altijd.’ Collega Yolande ter Horst (ook groep 1/2) is het met haar eens. ‘Zeker bij onze kinderen. Die komen grotendeels uit achterstandsgezinnen. Van huis uit krijgen ze heel weinig aangeboden. Tóch kun je ze wat leren, vooral door het heel dicht bij de kinderen te houden. Laat ze maar spulletjes van opa en oma meenemen en daarover vertellen. Ook dat is cultuureducatie.’

Integreren in de lessen

Collette van Hemmen en Mariëlle Bosgieter (beide groep 1/2) OBS Van Rijckevorsel in Hoek van Holland zijn dit jaar actief aan de slag gegaan met cultuureducatie. ‘Dat was echt wel een gemis op school. En het is zo belangrijk. In de hogere groepen hebben we verteld over de Joodse kindertransporten die vanuit Hoek van Holland vertrokken. Voor de kleintjes vertelden we over de stoomboot van Sinterklaas die hier in december lag.’ Ruud Gosselink is leerkracht van groep 8 op de Albert Plesmanschool in Ommoord. Tijd voor erfgoededucatie is er niet echt. ‘Best jammer’, vindt hij. ‘Maar verhalen vinden ze prachtig en voorlezen doe ik ook. Dus wie weet kan ik het wat meer combineren. Of integreren in de aardrijkskunde en geschiedenislessen.’

Leerkrachten Marielle en Colette tijdens de aftrap van Ik in 010 in Diergaarde Bijdorp

 

Meer weten?

Lees meer over de erfgoedleerlijn Ik in 010 op de website van KCR.

foto: Sanne van der Most

Reacties (1)

  • Prima artikel!

    13 maart 2017

Een reactie plaatsen