auteur: Renate Mamber
leestijd: 5 minuten
 

Minister Bussemaker en wethouder Langenberg gaven 6 maart de aftrap voor de Rotterdamse Gelijke Kansen Alliantie. Scholen en culturele instellingen in Rotterdam gaan hierbij samen aan de slag om gelijke kansen te stimuleren voor kinderen en jongeren.

‘De mate van beschaving van een land hangt af van de mate waarin we alle kinderen in gelegenheid stellen hun talenten te ontwikkelen’, stelt minister Bussemaker tijdens de aftrap in de Rotterdamse Schouwburg. ‘Dat staat de laatste tijd onder druk, want de plek waar je woont en de achtergrond van je ouders bepalen mede je kansen in het onderwijs. Dat is voor ons onaanvaardbaar. Daarom hebben we bijvoorbeeld de overgang van vmbo naar havo soepeler gemaakt. Maar we willen ook dat cultuur een structureel onderdeel wordt van het onderwijs. Want er zijn kinderen die talenten hebben die niet zo zeer naar voren komen bij taal of rekenen, maar wel bijvoorbeeld bij muziek.’

Zelfvertrouwen
Na het openingswoord kijken de afgevaardigden van verschillende Rotterdamse scholen en culturele instellingen terug op wat Rotterdam al doet om gelijke kansen te bevorderen. Ook kijken ze vooruit naar wat nog meer kan worden gedaan. In de gesprekken met kinderen en jongeren blijkt vervolgens hoe dat gaat: gelijke kansen stimuleren met cultuur. Bijvoorbeeld doordat projecten voor talentontwikkeling ze in staat stellen bepaalde vaardigheden te ontwikkelen of meer zelfvertrouwen te krijgen.

"Als ik dans, kan ik alles zeggen wat ik met woorden niet kan."

Jongeren om tafel met minister Bussemaker tijdens de Gelijke Kansen Alliantie (Dimitri Hakke)Uitdrukken
‘Ik wilde fitnessinstructeur worden, maar kwam door een auto-ongeluk in een rolstoel’, vertelt een jongere. ‘Via Spoken Word kreeg ik de kans mijn ervaringen op te schrijven. Ik ontdekte dat ik dat beter kon dan ik dacht. Ik vind het mooi als ik met mijn woorden anderen weet te inspireren.’ Een andere jongere geeft aan dat hij zich niet goed in taal kan uitdrukken. ‘Maar als ik dans, kan ik alles zeggen wat ik met woorden niet kan. Ik ben heel blij dat ik in Rotterdam de kans krijg om me daarin verder te ontwikkelen.’

 

Workshop in talent
Halverwege de ochtend splitst het gezelschap zich. De volwassenen praten in de grote zaal verder over hoe cultuur kan bijdragen aan meer gelijke kansen. De leerlingen van de diverse scholen gaan in workshops daadwerkelijk hun talenten ontwikkelen. ‘We hebben veel verschillende ritmes geleerd, zoals de paradiddle. En een heleboel manieren om een ander geluid uit een emmer te krijgen’, vertelt een leerling na afloop. Een leerling die aan de dansworkshop meedeed, is korter van stof. ‘Leuk’, zegt hij kort en beweert vervolgens nooit meer zoiets te willen doen. Maar dan biedt hij aan te laten zien wat hij heeft geleerd. Onder begeleiding van slechts het geklap van het publiek weet hij al dansend te vertellen wat hij er echt van vond.

"Dit is nog maar het begin."

Jongeren tijdens workshop bij aftrap Gelijke Kansen Alliantie (Dimitri Hakke)

Startsein
De aftrap in de Rotterdamse Schouwburg werd georganiseerd door Theater Rotterdam en Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR). Het markeert het startsein voor scholen en culturele instellingen om verder te gaan op de ingeslagen weg en nog meer initiatieven te ontplooien om kunst en cultuur structureel te verankeren binnen het onderwijs en gelijke kansen voor alle kinderen te bevorderen. ‘Dit is nog maar het begin’, zegt Anne Marie Backes van KCR tot slot. ‘Nu gaan we aan het werk.’

 

Foto's: Dimitri Hakke

Een reactie plaatsen