Stadsdichter Derek Otte: ‘Leraren hebben een sterke drive, dat is mooi om te zien.’

Door Marijke Nijboer
, 8 januari 2019

Leestijd: 5 minuten
 

Het stadsdichterschap van Derek Otte zit er op. Samen met ROM-journalist Marijke Nijboer kijkt hij terug op een drukke en succesvolle periode, waarin hij onder andere heel veel jongeren liet spelen met taal. 

Derek noemt zichzelf een product van de multiculturele samenleving. ‘Ik ben grotendeels opgegroeid in Rotterdam West en daar woon en werk ik nog steeds’, legt hij uit. ‘De mensen om mij heen hebben ouders die overal en nergens vandaan komen. Die andere culturen hebben mij als mens rijk gemaakt.  Dat vertaalt zich ook in mijn werk, denk ik.’

Het stadsdichterschap bracht hem ‘buiten zijn eigen bubbel’. ‘Ik heb totaal andere belevingswerelden leren kennen. Ik heb bijvoorbeeld veel basis- en middelbare scholen bezocht en veel leraren gesproken. Dan zie je hun sterke drive, dat is heel mooi. Je hoort ook over hun zorgen, over de werkdruk en het lerarentekort. Ik sprak een meisje dat niet wist of ze na de zomervakantie nog op haar school terecht zou kunnen, want ze hadden nog geen leraar voor haar klas. Dat is wel heftig.’

Interview stadsdichter Derek Otte

Veel jongeren herkennen wel iets in jou. Je noemt jezelf een fulItime adhd’er en hebt twee opleidingen niet afgemaakt. Hoe zit dat?

‘Ik studeerde rechten op de Erasmus Universiteit en deed er een minor communicatie bij. Dat vond ik veel leuker. Toen ging ik op de Hogeschool Rotterdam communicatie studeren, maar ik kon daar moeilijk aarden.’ Nu overweegt Derek om een deeltijd lerarenopleiding te gaan doen in Nederlands of maatschappijleer. ‘Dat komt zeker ook door mijn bezoek aan al die scholen. Ik vind het goed om een plan B te hebben. Het gaat momenteel goed, maar het is toch fijn om iets achter de hand te hebben.’

Wil je jongeren iets meegeven?

‘Ik vond zelf tussen de 20 en 25 jaar een heel lastige leeftijd. Je bent erg bezig met: wie ben ik nou eigenlijk en wat wil ik? De social media maken die fase alleen maar lastiger. Daar houdt iedereen een beeld van jezelf omhoog, iedereen moet elke dag leuke dingen doen en toffe mensen zien. Wat ik wil meegeven is: blijf dicht bij jezelf. Ga continu na: doe ik dit omdat ik het zelf wil, of doe ik het voor mijn omgeving? Toen ik stopte met studeren heb ik me heel lang dingen aangetrokken van mijn omgeving. Die weg wil ik anderen graag besparen.’

Interview stadsdichter Derek Otte

Op de Hogeschool Rotterdam geeft Derek het keuzevak Spoken Word, wat heel populair blijkt. ‘Het is ook echt leuk om te doen. Ik leg elke keer een bepaalde taaltechniek uit, bijvoorbeeld alliteraties of metaforen. Dat koppelen we aan een onderwerp en op YouTube bekijken we bepaalde rappers, dichters of andere taalkunstenaars. In de week na die les schrijven de studenten zelf iets vanuit hun eigen belevingswereld. De volgende les dragen ze dat voor en krijgen ze feedback over dingen als tempo, lichaamstaal en intonatie. In het begin zie je mensen twijfelen aan zichzelf, maar iedereen vindt een manier om zich te uiten.’

Heb je een tip voor leraren Nederlands?

‘Vertrek vanuit de belevingswereld van de jongere. Ik moest vroeger ontzettend veel lezen. De ontdekking van de hemel, De avonden, gedichten van Marsman… Dat vind ik nu prachtig, maar vroeger vond ik dat niks. Terwijl ik wel degelijk bezig was met taal. Ik luisterde naar raphelden, zoals Winne en Opgezwolle. Maar daar deed school niks mee. Ik zou zeggen: verdiep je eens in hoe jongeren bezig zijn met muziek en tekst. Kijk waar ze warm van worden en leg van daaruit de link naar wat ze moeten leren vanuit school.’

 

Een reactie plaatsen