Recensenten gezocht!

Rotterdam,
dinsdag, april 16, 2019
 

Lezers recenseren regelmatig boeken over onderwijs voor het ROM. Wil jij een van deze boeken lezen en een recensie schijven voor het ROM (van ongeveer 150 woorden)? Mail dan naar rom@cedgroep.nl .

Het boek krijg je van ons kado!

Jij kan het ook!

“Jij kan het ook!” bevat 72 volledige dramalessen, verdeeld in 8 thema’s per doelgroep met 3 lessen per thema. In de lessen komen diverse drama-opdrachten voor: o.a. warming-ups, emoties, scènes maken en tekstgebruik. Iedere les heeft een drama-doel, iedere opdracht heeft een algemeen leerdoel en deze staan duidelijk aangegeven zodat de docent precies weet waar hij mee bezig is. Bij het boek is een CD inbegrepen met speciaal gecomponeerde muziekstukken.

Lees hier meer over het boek


 

Executieve functies bij kinderen en adolescenten

In een toegankelijke stijl integreren Peg Dawson en Richard Guare theoretische inzichten en praktische interventies rondom executieve functies. Hun aanpak beslaat het gehele spectrum van executieve functies: van inhibitie, flexibiliteit en emotieregulatie tot taakinitiatie, werkgeheugen, planning en organisatie. Voor elke vaardigheid geven zij concrete aanwijzingen hoe deze is vast te stellen en te meten. Daarnaast bieden zij stapsgewijze richtlijnen en uiterst praktische tips om verschillende executieve functies door individuele coaching of klassikale interventies te versterken.

Lees hier meer over het boek.


Hoera, ik sta voor de klas!

De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. Hoewel we ons realiseren dat het inderdaad ingewikkeld is in het onderwijs, vinden wij het tijd om de positieve verhalen die er ook zijn weer te gaan vertellen. We legden een groep mensen de vraag voor: vertel ons jouw herinnering waaruit blijkt dat er op scholen prachtige dingen gebeuren. Verhalen vanuit het perspectief van de leraar, maar ook mooie verhalen met herinneringen aan die ene leraar of lerares die het verschil maakte.
Lees hier meer over het boek.


Gevormd of Vervormd?

Jan Bransen is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij laat geregeld van zich horen in de diverse media. Zijn opiniestuk in de Volkskrant afgelopen december dat het onderwijs failliet is riep veel reacties op. Het andere onderwijs dat hij bepleit, zet hij uiteen in zijn laatst verschenen boek, Gevormd of Vervormd?. Waartoe leidt onderwijs op of zou onderwijs op moeten leiden? Hij signaleert een aantal aannames, onderzoekt die in zijn boek en komt met suggesties. 
Lees hier meer over het boek.


Didactiek en pedagogiek in het beroepsonderwijs

Dit complete en praktische boek leert je doordacht te handelen in de onderwijspraktijk. Het gaat over gevarieerde aspecten van het beroep, zoals samenwerken met docenten en assistenten in een team, begeleiden van leerlingen of studenten, instructies geven, het overnemen van lessen, het vormen van studenten, het registeren van vorderingen. Het boek bevat praktische voorbeelden, casuïstiek en realistische opdrachten, uitgevoerd met tekeningen en kleurenfoto's.

Lees hier meer over het boek.