Recensenten gezocht!

Rotterdam,
dinsdag, januari 15, 2019
 

Lezers recenseren regelmatig boeken over onderwijs voor het ROM. Wil jij een van deze boeken lezen en een recensie schijven voor het ROM (van ongeveer 150 woorden)? Mail dan naar rom@cedgroep.nl .

Het boek krijg je van ons kado!


Hoera, ik sta voor de klas!

De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. Hoewel we ons realiseren dat het inderdaad ingewikkeld is in het onderwijs, vinden wij het tijd om de positieve verhalen die er ook zijn weer te gaan vertellen. We legden een groep mensen de vraag voor: vertel ons jouw herinnering waaruit blijkt dat er op scholen prachtige dingen gebeuren. Verhalen vanuit het perspectief van de leraar, maar ook mooie verhalen met herinneringen aan die ene leraar of lerares die het verschil maakte.
Lees hier meer over het boek


Het geheime leven van het tienerbrein

Hoe ontwikkelt het brein van kinderen en pubers zich, en welke processen spelen daarbij een rol? Waarom zijn intense vriendschappen met leeftijdgenoten zo belangrijk voor tieners? Hoe komt het dat tieners gemakkelijker buitensporige risico’s nemen? En waarom ontstaan veel psychische stoornissen al tijdens de puberteit? 
Veelbekroond neurowetenschapper Sarah-Jayne Blakemore beschrijft de nieuwste wetenschappelijke inzichten in het tienerbrein. Ze laat zien hoe het tienerbrein zich ontwikkelt, hoe die ontwikkeling ons gedrag beïnvloedt en welke factoren uiteindelijk bepalen wie we worden. 
Lees hier meer over het boek


Seksuele vorming en diversiteit

Seksuele vorming en diversiteit is het eerste boek dat een kennisbasis biedt voor effectieve seksuele en relationele vorming waarin seksuele en genderdiversiteit centraal staat. Ook wordt er ruimschoots informatie gegeven over de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren. Doel van dit boek is het bevorderen van een gezonde seksuele en relationele ontwikkeling bij alle leerlingen en het verhogen van respect voor lhbti-leerlingen én leraren op school. Seksuele vorming en diversiteit helpt (aankomende) leraren hoe om te gaan met de verscheidenheid aan waarden die leerlingen van huis uit meekrijgen en hoe seksualiteit en seksuele diversiteit bespreekbaar te maken in de klas.
Lees hier meer over het boek

 


Gevormd of Vervormd?

Jan Bransen is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij laat geregeld van zich horen in de diverse media. Zijn opiniestuk in de Volkskrant afgelopen december dat het onderwijs failliet is riep veel reacties op. Het andere onderwijs dat hij bepleit, zet hij uiteen in zijn laatst verschenen boek, Gevormd of Vervormd?. Waartoe leidt onderwijs op of zou onderwijs op moeten leiden? Hij signaleert een aantal aannames, onderzoekt die in zijn boek en komt met suggesties. 
Lees hier meer over het boek.