Doeltreffende didactiek

9 april 2019
 
Auteur: Walter Geerts en Martine Dijk

Directe instructie is hot! Waar we in de jaren 90 veel over ontdekkend leren hoorden, zien we nu langzaam een nieuwe interesse in directe instructie. Bij velen roept het nog visioenen op van lange verhalen van een docent, en het klassikaal opdreunen van kennis, maar dit boek licht directe instructie heel concreet toe met tips en voorbeelden. Het is zeker geen boek vol achtergrondinformatie en wetenschappelijke bronnen.

Ja, de leerkracht legt uit hoe je een som maakt of een zin ontleedt, maar dit boek laat duidelijk zien dat directe instructie meer is en dat ook het zelf oefenen en toetsen van leerlingen belangrijk zijn, zeker niet alleen maar het opdreunen van kennis.

Na het hoofdstuk over de basisbegrippen van directe instructie volgt een hoofdstuk over activerende werkvormen passend bij directe instructie en een aanpak voor differentiatie. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld aan dezelfde taak laten werken, met meer of minder hulp. En zwakkere leerlingen hebben soms meer baat bij meer oefening dan meer uitleg. In dit hoofdstuk dus ook weer concrete tips om aan de slag te gaan met je klas.

Het boek is erg toepasbaar en een aanrader als je met directe instructie wilt werken, maar niet zo goed weet hoe.


Recensent

Felienne Hermans is universitair hoofddocent aan de Universiteit van Leiden waar ze onderzoek doet en programmeeronderwijs verzorgt. Daarnaast geeft ze programmeerlessen aan kinderen, o.a. op Lyceum Kralingen.

Doeltreffende Didactiek

Lees hier meer over dit boek.

Een reactie plaatsen