Samen leren op een superdiverse school

9 april 2019
 
Auteur: Ria Goedhart

Samenleren op een superdiverse school is een aanrader voor elke juf of meester die te maken heeft met een groot aantal verschillende nationaliteiten en daarbij horende culturele normen en waarden. Het boek, bestaande uit twee delen, combineert de theorie met de praktijk.

De theorie richt zich vooral op de kleurrijke veranderingen die het onderwijs doormaakt en biedt handvatten voor leerkrachten betreffende het aangaan van de dialoog, het stimuleren van het ontwikkelen van een eigen identiteit, groepsdynamica en burgerschap. Het ondersteunt leerkrachten, gedragsspecialisten en intern begeleiders bij visievorming voor nieuwkomers in het Nederlandse onderwijs.

Het tweede deel belicht de onderwijspraktijk van een juf werkzaam in de onderbouw van het basisonderwijs waar veel vluchtelingenkinderen samenkomen. Het welbevinden van kinderen en alles wat nodig is om dit te realiseren staat bij haar bovenaan. Ze is in staat om onderwijs op maat te bieden en laat daarmee zien dat je als leerkracht op een superdiverse school geen andere competenties nodig hebt, maar dat er een groter beroep gedaan wordt op een aantal specifieke competenties die bijdragen aan een veilig pedagogisch klimaat waarin elk kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen.

 


Recensent

Shirly Hulsen is werkzaam als intern begeleider bovenbouw op een basisschool in Rotterdam West.

Samenleren op een superdiverse school

Lees hier meer over dit boek.

Een reactie plaatsen