Wat doen goede leraren anders

31 januari 2019
 
Auteur: Frans Ottenhof en Gerard Rozing

De kern van Wat doen goede leraren anders is: Vraag jij je af of je een goede leraar bent? Dit is niet zo belangrijk. Als je maar beter wordt!

De schrijvers gaan uit van wat zij zelf goede leraren vinden. Daarnaast hebben zij geput uit de onderwijskundige literatuur. Pas in het allerlaatste hoofdstuk komt een klein groepje leerlingen aan het woord.

Het boek beslaat 15 thema’s zoals: motivatie, de start van de les, onderwijs en stress, maak je eigen onderwijs, zelfstandig werken, toetsen, drukte in de klas. Elk thema begint met een observatie uit het leslokaal, een inleiding, praktische informatie en een goede werkvorm. Tot slot een bron: bijvoorbeeld een onderwijsboek.

Uit dit wat rommelige samenraapsel is wel zeker inspiratie te putten. Een aantal praktijkvoorbeelden en verhalen spraken mij zeer aan, maar er staat ook veel in wat ik al wist. Bijna alle boeken die genoemd worden heb ik al gelezen.
Een punt van kritiek is dat er één bron genoemd wordt, de Multiple Intelligence Theorie van Howard Gardner, waar Gardner zelf enige jaren geleden afstand van genomen heeft. Dit hadden de schrijvers er op z’n minst bij kunnen vermelden.


Recensent

Jacqueline Boerefijn is biologiedocent aan het Groen van Prinstererlyceum in Vlaardingen en spreker/trainer bij Positief Onderwijs in Rotterdam.

Lees meer over dit boek.

Een reactie plaatsen