Artikelen in dit magazine:


Lesgeven doe je zó

leestijd: 2 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • VVE
  • PO
  • VO
  • MBO

Een school waar kinderen zelf mogen uitmaken wat zij leren en wanneer zij naar school gaan. Een anarchistische bende? Niet dus. De democratische school Vivere biedt wel degelijk gestructureerd onderwijs, vanuit de talenten en behoeften van kinderen.

leestijd: 5 minuten
ROM_2018_04
  • SBO
  • PO

Werkdruk in het onderwijs

leestijd: 2 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • VVE
  • PO
  • VO
  • MBO

Hoe kun je onderbouwd je onderwijs verbeteren? Een wetenschapper en een leraar bespreken vragen uit de onderwijspraktijk. Deze keer is het onderwerp: hoe help je leerlingen met leerproblemen?

leestijd: 6 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • PO
  • VO
  • MBO

Wanneer Maarten Rijnders hoort dat er een theatermavo wordt ontwikkeld, ziet hij kans om zijn ideeën over mavo, theaterleerlingen, het vak geschiedenis en de invulling van het mentoraat te verwezenlijken.

leestijd: 5 minuten
ROM_2018_04
  • VO
  • MBO

De resultaten verbeteren van begrijpend lezen is voor veel scholen een uitdaging. Door onder andere stevig in te zetten op het goed toepassen van de methode Nieuwsbegrip boekt CBS Onze Wereld voorzichtig resultaat.

leestijd: 6 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • PO

Het is hún school. Renzo (10) en Jesse (11) leiden mij rond op de Gelinckschool in Spijkenisse. Geduldig leggen ze uit hoe het hier werkt. Alles draait om het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap. Dat woord valt niet, maar ik zie het gebeuren.

leestijd: 5 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • PO

Kristel Fidder – Kunstcoördinator, dansdocent en mentor van klas 1a van de Mavo voor Theater (MT010)

leestijd: 4 minuten
ROM_2018_04
  • VO
  • MBO

Gelukkige jongeren

leestijd: 2 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • VO
  • MBO

CityLab010 ondersteunt elk jaar goede en vernieuwende ideeën voor Rotterdam. Voor 2018 krijgen 53 plannen subsidie, waarvan er 19 gaan over innovatie in het onderwijs. Vier voorbeelden.

leestijd: 3 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • VVE
  • PO
  • VO
  • MBO

Op Basisschool De Tuimelaar hebben veel leerlingen te maken met een onstabiele thuissituatie. Sinds leerlingen en ouders van de school er de regie krijgen in het zorgoverleg met wijkteams, jeugdbescherming en andere partijen, ervaart iedereen een veel succesvollere aanpak.

leestijd: 5 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • PO

Recent onderzoek in opdracht van de gemeente Rotterdam en het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO) Rotterdam bevestigt een beeld dat al langer in het Rotterdamse onderwijs leeft.

leestijd: 6 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • VVE
  • PO

The leader in me

leestijd: 2 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • VVE
  • PO
  • VO
  • MBO

Recensies voor en door collega's

Talentbegeleiding bij laagbegaafde jongeren. Hoe je als pedagogisch professional het verschil maat van Simon C. Klein

De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst

leestijd: 4 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • VVE
  • PO
  • VO
  • MBO

Mbo-docenten krijgen te maken met allerlei vormen van opvallend gedrag. Die kunnen voortvloeien uit een stoornis zoals ADHD of autisme, maar er kunnen ook andere oorzaken achter zitten.

leestijd: 5 minuten
ROM_2018_04
  • VO
  • MBO

Pantarijn is een basisschool in Bloemhof. De school is het resultaat van een fusie tussen twee basisscholen, een proces dat voor veel onrust en teruglopende onderwijsresultaten zorgde. Drie jaar geleden verzette de school de bakens en begon het herstel.

leestijd: 6 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • PO

Duizenddingendoekje

leestijd: 2 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • VVE
  • PO
  • VO
  • MBO

Ana en Mayra

leestijd: 2 minuten
ROM_2018_04
  • (V)SO
  • SBO
  • VVE
  • PO
  • VO
  • MBO