Erasmus Universiteit verrast met pop-up colleges

Rotterdam,
9 november 2017
 

Geen colleges in een collegezaal op de universiteit, maar midden in de stad, voor iedereen bij te wonen. Wetenschappers van de Erasmus Universiteit gaven woensdag drie straatcolleges op unieke én typisch Rotterdamse locaties: de Erasmusbrug, op de trappen van de Beurstraverse en op Centraal Station van Rotterdam.

Wie nog nooit in de collegebanken heeft gezeten, kreeg nu alsnog de kans om even van dit studentenleven te proeven. De colleges die werden gegeven zijn overigens al net zo interessant als de locaties zelf. Zo gaf prof.mr. Liesbeth Enneking een college  over de vraag: Kun je nog wel onbezorgd shoppen? Ze sprak hierbij over de rol van het recht bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dr. Simone Driessen legde in haar college over de vraag uit hoe het kan dat je levenslang fan van de Backstreet Boys kunt zijn, uit hoe wij betekenis geven aan muziek uit het verleden. Voorbijgaand publiek werd uitgedaagd om de hoorcolleges bij te wonen.

Pop-up college Erasmus Universiteit

Universiteit geeft kennis terug aan de stad

De pop-up colleges over maatschappelijke vraagstukken werden gehouden in aanloop naar de nieuwe campagne ‘Challenge Accepted’. Hiermee levert de Erasmus Universiteit Rotterdam haar bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen van de 21ste eeuw op het gebied van samenleven in stedelijke gebieden, duurzame welvaart en gezondheidszorg. Dat kan zij niet alleen.

Challenge accepted!

Om deze vraagstukken op te kunnen lossen heeft de Rotterdamse universiteit alumni en iedereen die zich bij de universiteit betrokken voelt nodig. Iedereen kan iets bijdragen, met donaties, kennis, ervaring en het openstellen van een netwerk. De campagne ‘Challenge Accepted’ werd woensdag om 16.00 uur officieel gelanceerd op de Erasmus Universiteit. 

Pop-up college Erasmus Universiteit

Verjaardag

Woensdag 8 november is niet zomaar een datum. Op deze dag viert de Erasmus Universiteit haar 104-jarig bestaan. De lancering van de ‘Challenge Accepted’ campagne vindt plaats tijdens de ceremonie van deze zogeheten dies natalis.

Pop-up college Erasmus Universiteit

Achtergrond

De Erasmus Universiteit Rotterdam wil een topuniversiteit zijn die met haar onderzoek en onderwijs de maatschappelijke uitdagingen van de 21ste eeuw aangaat. Met de campagne ‘Challenge Accepted’ wil de universiteit alumni en iedereen die zich betrokken voelt bij de universiteit oproepen om een steentje bij te dragen om de maatschappelijke challenges te accepteren. Dat kunnen zij onder meer doen door een bijdrage te leveren aan het Erasmus Trustfonds, dat baanbrekend onderzoek mogelijk wil maken. De ambitie is om met ‘Challenge Accepted’ een fonds met een omvang van 100 miljoen euro te creëren. Enkele tientallen alumni en families hebben tot op heden al 25 miljoen euro bijgedragen aan dit fonds.

 

Een reactie plaatsen