Rotterdam,
24 maart 2017
 

Samenwerkingsverband van docenten en culturele instellingen wil bottom-up het schoolvak ckv verbeteren

Culturele en kunstzinnige vorming (ckv) moet een vak zijn waardoor leerlingen betekenisvolle ervaringen krijgen met kunst en cultuur, geen invulopdracht met een stapel verslagjes als resultaat. Dat is de boodschap van het samenwerkingsverband genaamd Rotterdams CKV. Maandag 27 maart om 15:15 uur zal de publieke take-off van dit initiatief plaatsvinden in Witte de With Center for Contemporary Art. Geïnteresseerden zijn welkom. Ook staat de groep open voor nieuwe leden: Rotterdamse docenten en educatoren die zich bij het initiatief willen aansluiten.

Ckv-docent staat vaak alleen op school
Docenten ckv staan vaak alleen (of met z’n tweeën) in hun school. Rotterdams CKV wil hen samenbrengen, zodat vanuit samenwerking nieuwe initiatieven en ideeën ontstaan. De groep bestaat naast Rotterdamse docenten uit educatoren van culturele instellingen. Zij leren elkaar kennen, wisselen uit en ontwikkelen samen onderwijs dat verweven is met de rijke culturele sector van de stad.

Gebaseerd op een diverse stad
Het Rotterdams CKV speelt in op landelijke ontwikkelingen – voor ckv op havo- en vwo-niveau gelden vanaf het komende schooljaar nieuwe exameneisen –, maar sluit vooral ook aan bij de behoeften van Rotterdam. Zo divers als de stad is, zijn namelijk ook de leerlingen die hier onderwijs volgen. Dit verdient een gespecialiseerde aanpak.

Take-off
Tijdens de take-off in Witte de With Center for Contemporary Art worden de resultaten gepresenteerd van een aantal projecten (‘proeftuinen’) die dit schooljaar al op Rotterdamse scholen zijn gerealiseerd door 24 scholen en culturele instellingen. Daarnaast worden de ambities en doelen voor de komende jaren uitgelicht.

Lees meer
Kunst- en cultuureducatie in het ROM

Een reactie plaatsen