Samenwerking PO-VO slaat brug tussen primair en voortgezet onderwijs

Rotterdam,
15 februari 2018
 

Op maandag 5 maart start een veelbelovende proef waarbij docenten uit het vo lessen verzorgen in groepen 6, 7 en 8 op basisscholen. Een initiatief van een docententeam van de Rotterdamse vo-school Palmentuin.

'Door vo-docenten te laten lesgeven in hun vakgebied aan onze groepen 6, 7 en 8 verkleinen we de afstand tussen primair- en voortgezet onderwijs voor leerlingen en leerkrachten. We kunnen nog veel van elkaar leren', aldus directeur George Leuver van de Agnesschool.

Wennen

Met vo-docent Jan Willem Beverwijk van Palmentuin vmbo doet hij op maandag 5 maart de aftrap van het project. Mede dankzij de steun van RVKO en LMC-VO, de besturen waar respectievelijk de Agnesschool en Palmentuin onder vallen, en van de Gemeente Rotterdam kunnen zij van start. Het doel is bovenbouwleerlingen te laten wennen aan de manier van lesgeven en de overgang naar het voortgezet onderwijs te vergemakkelijken. Daarnaast is er zoals bekendop veel basisscholen een structureel tekort aan leraren, waar het POVO project met vakdocenten op inspeelt.

Brug

Een derde reden om met het project een brug te slaan tussen primair en voortgezet onderwijs is de behoefte bij beide ‘partijen’ aan meer frequent en effectief contact. Denk bijvoorbeeld aan communicatie over de aanmeldingen, de manier van werken of de stijl van lesgeven. Het management en docenten van zowel de betrokken basisscholen als de vo-scholen die mee doen aan het project zien de voordelen voor zowel henzelf als – last but not least – voor de leerlingen zelf.

Jan Willem Beverwijk, VO-docent Mens & Maatschappij (foto: Hermen Blok)

Verbreden

Vo-docenten in de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, techniek, beeldende vorming en lichamelijke opvoeding gaan daarom lesgeven in groepen 6, 7 en 8. Zij leren de scholen en de leerlingen in het primair onderwijs beter kennen en verbreden daarmee hun horizon. Voor de leerlingen is het prettig om in de vakgebieden nog meer verdieping te krijgen, en te wennen aan ‘de vo manier van lesgeven’. Docent Beverwijk: 'Toen ik van het project hoorde, wilde ik graag meedoen. Het lijkt mij zeer horizon-verruimend om te zien hoe het er in het po aan toe gaat. Het lijkt mij dan ook vooral erg leerzaam om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen van primair naar voortgezet onderwijs. En natuurlijk niet te vergeten, geef ik graag aan zoveel mogelijk kinderen mijn liefde voor het vak maatschappijleer door.'

Over Palmentuin

Palmentuin vmbo is één van de 24 scholen die onderdeel zijn van LMC Voortgezet Onderwijs (LMC-VO). Zie ook www.palmentuin.info.

 

In ROM #2 (april 2018) lees je meer over het POVO-project.

foto: Hermen Blok

Een reactie plaatsen