Theaterhavo/vwo lanceert digitaal lesmateriaal

Rotterdam,
30 november 2017
 

Kunstvakdocenten van De Theaterhavo/vwo Inge van Rossum en Kristel Fidder hebben eigen digitaal lesmateriaal ontwikkeld. Ze kregen hierbij hulp van leerlingen en mededocenten. Doel van dit nieuwe digitale lesmateriaal is leerlingen op een leuke en actieve manier zelf met lesmateriaal aan de slag te laten gaan, ofwel: Flipping the Classroom.

In het kader van Citylab010, een initiatief van de gemeente Rotterdam, dienden Inge van Rossum en Kristel Fidder namens De Theaterhavo/vwo een subsidieaanvraag in voor: Flippen in Rotterdam, actieve leerlingen in de klas! De school en docenten zijn van mening dat de klassikale manier van lesgeven niet meer voldoet aan deze tijd; leerlingen moeten op verschillende manier uitgedaagd worden om actief met lesmateriaal aan de slag te gaan.

Kennisclips

Na goedkeuring van Citylab010 zetten Inge van Rossum en Kristel Fidder en leerlingen een theaterlab op. Hiermee ontwikkelden de twee kunstvakdocenten hun eigen digitale lesmateriaal in de vorm van kennisclips: kwalitatieve instructiefilmpjes voor de kunstvakken drama, zang en dans. Ze kregen hierbij hulp van de verschillende kwaliteiten van de vakdocenten en leerlingen. Onder andere kunstgeschiedenis en de praktijk worden zo nóg meer met elkaar verbonden.

Ook kennisclips gebruiken of maken?

De Theaterhavo/vwo wil de kennisclips die ze hebben ontwikkeld graag delen met andere scholen in Rotterdam en omstreken en hen zo inspireren lesstof eigen te maken en ermee aan de slag te gaan. Interesse in het digitale lesmateriaal? Of lijkt het je leuk om een soortgelijk project op je eigen voortgezet onderwijs op te zetten? Dat kan! Meer informatie vind je hier

Theaterhave/vwo lanceert digitaal lesmateriaal

Theaterlab

De kennisclips zijn opgenomen in het theaterlab dat de docenten opzetten. Hier mochten de leerlingen van De Theaterhavo/vwo een onderwerp kiezen dat hen fascineerde. Ze maakten hiervoor een keuze uit één van de kennisclips die de docenten eerder maakten. Inge van Rossum: 'Het was voor ons als kunstdocententeam mooi om elkaars kwaliteiten in de diverse vakken dans, zang en spel te verbinden. Het was grappig om elkaar te veranderen in personages van Shakespeare, Lodewijk de 14e, Martha Graham, Gaya etc. om zo de leerlingen uit te nodigen om de leerstof levendig te maken.'

'Met Flippen in Rotterdam leer je op een leuke, ontspannen manier. Je verdiept je veel meer in de lesstof en maakt het je helemaal eigen.'

Verrassende kennisclips

Na onderzoek verfilmenden de leerlingen hun ontdekte kennis zelf, op een manier die hen aansprak. Kristel Fidder: 'Hier zijn heel verrassende, maar ook vernieuwende kennisclips uit gekomen.
Saar Ellebroek is één van de leerlingen die deelnam aan het theaterlab: 'Met Flippen in Rotterdam leer je op een leuke, ontspannen manier. Je verdiept je veel meer in de lesstof en maakt het je helemaal eigen.'

Theaterhave/vwo lanceert digitaal lesmateriaal

Een reactie plaatsen