Marijke Nijboer

Journalist

Onderwijs gaat over groei. Kinderen nieuwsgierig maken en nieuwe perspectieven bieden: fascinerend vind ik dat. Daar komt nog eens bij dat door de snel veranderende maatschappij, de visie voortdurend verandert op wat onderwijs zou moeten bieden. Dat maakt onderwijs ook politiek interessant. Wat hebben kinderen straks nodig om hun leven goed te kunnen leiden, en hoe kunnen scholen dat bieden? Welke struikelblokken zijn er, krijgen scholen voldoende steun, wat doen de voortrekkers?
Er komt elke dag ongelooflijk veel informatie op mensen af. Als journalist moeten wij niet alleen informeren, maar ook duiden. Die rol vanaf de zijlijn ligt mij. Ik vind het een uitdaging om uit te zoeken wat er aan de hand is, waar mensen mee worstelen, wat hen verder helpt. En dat zo op te schrijven dat mijn lezer zich goed geïnformeerd voelt en misschien zelfs een beetje het gevoel krijgt dat hij erbij was.
Ik studeerde journalistiek in de VS, waar ik een paar jaar voor een dagblad werkte. Terug in Nederland werkte ik voor Rotterdams Nieuwsblad en Rotterdams Dagblad; de laatste jaren als onderwijsredacteur. Toen ik in 2007 ging freelancen, koos ik onderwijs als specialisatie. Naast mijn werk voor ROM en andere onderwijsbladen werk ik ook steeds aan een ‘eigen’ project. Zo publiceerde ik in 2010 in Volkskrant Magazine een artikel over de experimentele Wijkschool in Rotterdam, waar ik vijf maanden meedraaide. Sinds 2011 volg ik een gezin dat opvoedondersteuning krijgt. Ook dit project hoop ik af te ronden met een mooie journalistieke productie.