3 Tips voor meer geluk in de klas

Door Redactie
, 19 juni 2019

Leestijd: 4 minuten
 

Een goede begeleiding helpt pubers om de volwassenenwording in goede banen te leizen. Positief psycholoog Jacqueline Boerefijn onderbouwt in ROM3 hoe je leerlingen op een positieve manier kunt ondersteunen. 

Wat houdt positieve psychologie eigenlijk precies in? De traditionele psychologie richt zich vooral op het ontdekken en genezen van psychische problemen. Vanaf eind jaren ’90 promootte o.a. Martin Seligman in Amerika de positieve psychologie als tegenhanger. Deze stroming richt zich op positieve ervaringen zoals geluk, hoop en liefde, positieve eigenschappen als vitaliteit en doorzettingsvermogen, en manieren waarop instellingen een positief verschil kunnen maken binnen de maatschappij. Jacqueline Boerefijn vertaalt dit naar een positieve opvoedstijl voor leraren en ouders.

3 X meer geluk in de klas

● Boze leerling? Oordeel niet en geef ruimte. Zeg: ‘Zie ik goed dat je boos bent? Hoe komt dat? Hoe kom je er weer vanaf?’

● Negatieve sfeer? Doe een kort spelletje. Vorm bijvoorbeeld twee groepen. De nummers 1 krijgen een kaartje met een begrip en tekenen dit op het bord. Geraden? Dan mag nummer 2. Welke groep is het eerst klaar?

● ‘In mijn lokaal hing een spiegel. Ik schrok soms van mijn chagrijnige kop. Check bij jezelf: kan ik zo de les in? Chagrijn krijg je terug, positiviteit ook.’

 

Jacqueline Boerefijn

Positief psycholoog Jacqueline Boerefijn

Positief onderwijs op de Nicolaasschool

Op de Nicolaasschool zet het hele team in op positief onderwijs. Naast de traditionele vakken focust deze school zich ook op skills of well-being. Hoe ze dat doen? Je ziet het in deze video.

 

 

Verder lezen

Lees het hele artikel Lessen in geluk.


 

Bronnen

Bij het artikel in ROM3 (juni 2019) verwijst Jacqueline naar de onderstaande bronnen:

  • Briner, R., & Dewberry, C. (2007). Staff wellbeing is key to school success. Department of Organizational Psychology, Birkbeck College, University of London, in partnership with Worklife Support.
  • Boerefijn, J. en Bergsma, A. (2014). Gelukkig voor de klas; ga voor meer werkplezier en betere leerprestaties. Lannoo Campus
  • Boerefijn, J. en Bergsma, A. (2012). Opvoeden tot geluk; help je tiener door de puberteit. Lannoo.

 

foto: Jan van der Meijde

Een reactie plaatsen