Column Anne-Marie - Pieken

Door Anne-Marie Plasschaert
, 19 juni 2019

Leestijd: 4 minuten
 

Wat boffen wij docenten toch met zo lekker veel vakantie. We hebben de zomervakantie voor de boeg en kunnen dit jaar terugkijken op een extra lange meivakantie, een voorjaarsvakantie, twee weken kerst en een weekje herfst - omdat in het verleden dan de kachels werden aangestoken.

Echte bofkonten met om de twee maanden vrij, zo zien politiek en buitenwacht het onderwijzend personeel.

Tegenover al die vakanties staan dan wel de zogenoemde ‘piekmomenten’. Managers hebben het daar graag over wanneer hun medewerkers mopperen over te veel werk. Die piek-‘momenten’ blijken over de jaren heen een rekbaar begrip. Kon je tot een jaar of wat geleden inderdaad spreken over fasen met verschillende werkdruk waarin het enkele kortere perioden wat drukker was, nu bestaat het schooljaar uit de perioden druk, drukker en drukst.

Zo startte onze meivakantie dit jaar al half april. Met als gevolg dat wij – begeleiders van onze eindexamenkandidaten – twee weken minder tijd hadden voor feedback aan onze studenten op hun afstudeerportfolio’s. Maar omdat ook de studenten allemaal twee weken korter hadden om het aan ons voor te leggen, was hun werk nog niet compleet en kostte alles bij elkaar dubbel zoveel tijd. Dat deden wij natuurlijk met liefde, naast onze lessen aan de lagere jaren, het na te kijken werk van deze studenten, de voorbereiding op de volgende periode na de vakantie, de (extra) overleggen in verband met de komst van de inspectie enzovoort enzovoort.

Die twee weken meivakantie waren dus geen overbodige luxe. Het duurde zeker een week voor we weer een beetje tot onszelf kwamen. Na terugkomst was het korte gevoel van rust in één klap weg. De nieuwe periode brak aan – lessen doornemen, eindopdrachten van modules nakijken, herkansingen inplannen, de (extra) overleggen in verband met wat de inspectie volgens het management na het bezoek zou kunnen gaan zeggen en ga zo maar door. Wij, als assessor, zijn daarnaast ook nog druk met de eindexamenportfolio’s: verzamelen, bestuderen, beoordelen, vragen bedenken voor het eindgesprek.

Pieken doen wij docenten natuurlijk met liefde. Praktisch het hele jaar rond werken we te hard en te veel. Maar wat zouden wij toch ontzettend graag willen pieken op inhoud, creativiteit en niveau en dáár meer tijd voor krijgen. Het hele jaar rond.

 


Anne-Marie Plasschaert schrijft voor het ROM over haar belevenissen als docent Journalistiek op het Grafisch Lyceum.

Deze column verscheen in ROM3, juni 2019.

Meer columns van Anne-Marie

foto: Jobke Rensen

Een reactie plaatsen