Column Willem - Arie

Door Willem Sonneveld
, 19 juni 2019

Leestijd: 4 minuten
 

Velen slaakten een zucht van verluchting toen een voormalig leraar op de post van minister voor onderwijs terecht kwam. Een heuse vakminister in plaats van een partijpoliticus. Na vier jaar Dekker zou eindelijk alles goed komen.

Niets is anderhalf jaar later minder waar. Docenten willen tijd en geld. Tijd komt er voorlopig niet en het geld is op. Al meer dan een jaar zegt Arie Slob dat zijn ‘polsstok’ niet langer is en dat meer geld er echt niet inzit. Ondertussen neemt het tekort aan leraren endemische vormen aan. Een combinatie van zij-instroom en ‘strategisch personeelsbeleid’ door de besturen moet dit probleem oplossen. Ik denk van niet, Arie. Op het twitteraccount van Slob is het ondertussen altijd mooi weer. Louter foto’s van gezellige werkbezoekjes die altijd worden voorzien van de adjectieven ‘mooi’, ‘goed’ en belangrijk’.

Het is te weinig. Een goede politicus beschikt volgens Max Weber over gedrevenheid, verantwoordelijkheidsgevoel en inschattingsvermogen. Verantwoordelijkheidsgevoel is er genoeg, maar de gedrevenheid en het inzicht missen.

De zakelijke gedrevenheid om bijvoorbeeld het lerarentekort op te lossen. Met ‘schouder aan schouder staan’ komen we er niet. Arie, u bent de belangrijkste man in het veld bent en hebt de grootste zak met geld hebt. Als jij die ‘stip’ niet aan de ‘horizon’ zet dan doet niemand het.  

Het ontbreekt Slob ook aan het vermogen om afstand te nemen en met een eigen analyse te komen. Arie waait liever met alle winden mee. In zijn Slobcast is hij het met betrekking tot goed onderwijs roerend eens met één van de grootste criticasters van curriculum.nu, Paul Kirschner om een week later enthousiast de resultaten van de curriculumherziening voor te leggen aan het onderwijsveld: u mag tot november reageren.

Op de schaal van Dekker is het misschien heel redelijk, onvergetelijk is het nog lang niet. 

 


Willem Sonneveld is socioloog en docent Maatschappijleer bij de GSR. Hij nam deel aan Broedplaats010. Voor ROM zet hij zijn gedachten over het Rotterdamse onderwijs op papier.

Deze column verscheen in ROM3, juni 2019.

Meer columns van Willem

Een reactie plaatsen