Column Willem - De stand van zaken

Door Willem Sonneveld
, 24 april 2020

Leestijd: 4 minuten
 

Zonder docent is het leren een stuk minder effectief. Een streng RNA met een bolletje eiwit bracht dit de afgelopen weken aan het licht. Sommige dingen waren al lang bekend, maar bevestiging is nooit verkeerd: de leraar vervult een vitaal en noodzakelijk beroep.

En, ja! Binnen geen tijd heeft het onderwijs afstandsonderwijs mogelijk gemaakt. Zelfs de meest seniore collega dook achter de computer en maakte zich de programmatuur eigen. Verschillende vernieuwers kirden van genot. Eindelijk was er nu opeens allerlei innovatie mogelijk. Dat deze vernieuwing opnieuw de vorm betrof en niet de inhoud, was dan weer opmerkelijk gewoontjes.

Thuisonderwijs verdiept de kloof tussen lager en hoogopgeleid, zwart en wit. Gelukkig waren we ons daarvan bewust. Examens en eindtoetsen werden afgeschaft, omdat de school zijn werk als grote gelijkmaker niet naar behoren kon invullen.

Pijnlijk duidelijk werd dat de verschillen, zelfs na een aantal weken, tussen én binnen scholen zeer groot zijn. Ik zag en hoorde van alles voorbijkomen. Scholen die week na week de aanpak drastisch veranderden. Weer andere scholen boden geen enkel kader en lieten leraren vrij in de aanpak. Sommige leraren zetten zelfs nog in week 6 alleen maar wat huiswerk online.

Ziedaar de professionele staat van ons onderwijs. Soms heel goed, maar er valt ook nog genoeg te verbeteren. De gemene deler is dat we autonomie en vrijheid van elke afzonderlijke leraar belangrijker vinden dan de school als een gemeenschap waarin we het over een aantal essentiële zaken eens zijn. Pas als we deze uitgangspunten en principes delen in onze teams, dan wordt gericht handelen, evalueren en leren van elkaar mogelijk. Zonder dit fundament dolen we maar wat rond.

Als dit allemaal voorbij is, moeten we met die school als gemeenschap aan de gang. Misschien wel onder leiding van bestuurders. Van die kant doodse stilte in de afgelopen weken. Sommige dingen veranderen helaas nooit.

 


 

Willem Sonneveld is socioloog en docent Maatschappijleer bij de GSR. Hij nam deel aan Broedplaats010. Voor ROM zet hij zijn gedachten over het Rotterdamse onderwijs op papier.

Meer columns van Willem

Reacties (1)

  • Uit het hart gegrepen, Willem! Alleen maar tenenkrommende videoboodschappen, met woordelijke waardering.... in een van de gevallen daadwerkelijk vergezeld van een reep chocolade. Symbolisch: Tony ChocoLONELY. Doodse stilte als het gaat over de vraag: waarom doen we de dingen zoals we ze doen? #broedplaats010

    26 april 2020

Een reactie plaatsen