Corona: de balans na twee weken thuis ‘schooltje spelen’

Door Sanne van der Most
, 29 maart 2020

Leestijd: 4 minuten
 

Stoepkrijten voor de deur, hutten bouwen in huis, heel veel tekenen en knutselen. En iedere dag iets doen voor school, maar dan wél thuis met je vader of moeder, in plaats van met de juf. De afgelopen twee weken waren voor alle basisschoolleerlingen heel anders dan normaal. ROM-journalist Sanne sprak twee basisschoolleerlingen en maakte de balans op, na twee weken thuis zitten. 

 

Lena (6)

'Ik hou wel van school. Dan kun je tenminste naar buiten.'

‘Een beetje angstig, maar ergens ook wel gezellig’, zegt Rineke, de moeder van Lena uit groep 2. ‘We maken er het beste van. Het is een gekke tijd. Dat de scholen nu dicht zijn, vind ik volstrekt logisch. Ik ben ook echt onder de indruk van wat de school aanbiedt aan leuke opdrachten en aan vloggende leerkrachten.’ Over achterstanden maakt Rineke zich totaal geen zorgen. ‘Ik zou het ook prima vinden als ze even helemaal niets zouden hoeven doen. Maar omdat de aangeboden opdrachtjes van school zo leuk zijn, is Lena er graag mee bezig. En ik juich het alleen maar toe.’

Corona: balans na 2 weken onderwijs op afstand

Lena zelf mist school wel en haar juf ook. ’Ik hou wel van school’, zegt ze. ‘Wat dan kun je ook naar buiten, de frisse lucht in. Thuis slapen we wel lekker uit, maar naar buiten kunnen we niet meer zo veel. En ik vind het ook jammer dat de winkels en de cafeetjes dicht zijn.’ Haar vriendinnen mist ze dan weer niet zo erg. ‘Ik heb namelijk niet zulke leuke vriendinnen. Ze geven altijd zo veel commentaar.’

‘Dat binnen zitten, is niet helemaal waar hoor’, zegt haar moeder Rineke. ‘We zijn alle vier thuis, maar we gaan ook veel naar het eiland van Brienenoord, waar we de Buitenplaats runnen. En dan nemen we de kinderen natuurlijk mee. Verder komt er bijna niemand. Uitslapen doen we wel langer dan normaal, alhoewel Lena eigenlijk gewoon om 7 uur wakker wordt. Dan gaan we met z’n vieren ontbijten en bespreken we waar we zin in hebben. Daarna kijken we naar het filmpje van de juf of de meester voor de kleuters met daarin het dagprogramma en de dingen die ze kunnen doen voor school. We zijn totaal niet strikt en kijken gewoon een beetje hoe de dag loopt. Iedere dag vraagt de juf ook om een foto van iets wat je kleuter heeft gedaan. Gedurende de dag stromen en dan allemaal foto’s binnen van trotse kleuters met hun puzzel, knutselwerk, buitenavontuur of wat dan ook. Leuk om zo iedereen even te zien.’

Corona: balans na 2 weken onderwijs op afstand

 

Julia (9)

'Op school vind ik het toch fijner. Want de juf blijft rustiger dan mijn moeder als ze iets uitlegt.'

Ook Julia uit groep 6 zit al twee weken thuis. Elke dag krijgt ze via Google Classroom een rooster met opdrachten voor die dag. Rekenen, spelling en – die vindt ze het allerleukst – de opdrachten voor beeldende vorming van juf Tessa. ‘Zoals een Roy Liechtenstein masker waarmee we een selfie moesten maken’, vertelt ze. ‘En een eigen architectuur huis dat we moesten bouwen van rolletjes papier. De opdracht van vandaag was helemaal bijzonder. Die ging over de #tussenkunstenquarantaine challenge. Ik ging als ‘meisje met de parel’ van Johannes Vermeer.’

Corona: balans na 2 weken onderwijs op afstand

Gisteren moest Julia een verhaaltje maken over hoe het is om thuis te werken in plaats van op school. ‘Best wel leuk eigenlijk’, schrijft ze. ‘Maar op school vind ik het toch fijner, want de juf blijft rustiger dan mijn moeder, als ze iets uitlegt. Thuis kan ik wel weer langer en vaker tussendoor even spelen met mijn Playmobil. En elke dag naar mijn pony’s Jip en Freki. Dat mag gelukkig wel, want die moeten blijven bewegen. Wat ik wel heel erg stom vind, is dat ik niet met mijn vriendinnen kan spelen. Gelukkig hebben we een Whatsapp-groep gemaakt waarin we video-bellen. Meestal gaat het helemaal nergens over en lachen we maar een beetje. Heel gezellig!’

Eigenlijk lijkt deze tijd wel een beetje op vakantie, vindt Julia. ‘Ik zou kunnen uitslapen, maar daar hou ik niet zo van. Mijn ouders wel. Die werken thuis en ze hoeven niet heel vroeg te beginnen. We hebben een grote woonkamer waar we alle drie zitten te werken. Iedere dag moet mijn vader video-vergaderen en dan moeten mijn moeder en ik even stil zijn.’ Soms is Julia wel een beetje bang. ‘Dat ik het ook krijg en ziek word. Maar iedere keer hoor je weer dat kinderen het niet zo snel kunnen krijgen, dus dat geloof ik dan maar.’

Corona: balans na 2 weken onderwijs op afstand


Lees ook...

Tot zover de ervaringen van twee basisschoolleerlingen. En hoe vergaat het oudere leerlingen? Je leest het hier

Een reactie plaatsen