Goed bezochte Rotterdamse onderwijsparade geeft ouders ruggensteun

Door Ronald Buitelaar
, 12 oktober 2016

Leestijd: 4 min
 

In het kader van de Nationale OnderwijsWeek organiseerde de gemeente Rotterdam tijdens de onderwijsweek een Onderwijsparade voor ouders. Doel: ouders een steuntje in de rug geven bij de opvoeding en begeleiding van hun kinderen. Enkele honderden ouders luisterden naar neuropsycholoog Margriet Sitskoorn en volgden een van de workshops.

‘Vertrouw op jezelf. En geloof in jezelf als ouder’. Dat is wat Ilse Loewenthal van Ouders010 als boodschap wil meegeven aan ouders. Ilse was met haar collega’s van Ouders010 aanwezig bij de Onderwijsparade om ouders te laten kennismaken met deze relatief nieuwe belangenbehartiger van Rotterdamse ouders. Loewenthal vindt initiatieven als de Onderwijsparade van groot belang om ouders (nog) meer te betrekken bij het onderwijs, en wil met Ouders010 ook formeel  het gesprek aangaan met gemeente en schoolbesturen. Eerder dit jaar bracht de belangenbehartiger bijvoorbeeld al een rapport uit over de overstap van primair naar voortgezet onderwijs: ‘Als we meer ouders vertegenwoordigen, winnen onze argumenten aan kracht

‘Knuffel en stel grenzen’ (Margriet Sitskoorn)

Boeiend betoog

De bijeenkomst in de Maassilo werd afgetrapt door neurobioloog Margriet Sitskoorn, bekend van onder meer de Nationale IQ Test. Sitskoorn hield een boeiend betoog waarin zij haar gehoor voorhield dat het zich ontwikkelende kinderbrein ouders tot opvoeden ‘verplicht’: ‘U bent de externe prefrontale hersenschors van uw kind. U stelt grenzen die uw kind zichzelf niet zal stellen.’ Sitskoorn lardeerde haar lezing met diverse oefeningen waarbij de aanwezigen onder meer ervoeren dat multi-tasken een fabeltje is en onder druk moeten presteren niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Op de vraag uit de zaal hoe opvoeden dan wel moet, had Sitskoorn een aantal heldere tips: ‘Zorg dat uw kind genoeg slaapt (in de basisschoolleeftijd 9 tot 11 uur!). Laat kinderen minimaal een uur per dag bewegen. Knuffel ze, maar stel ook grenzen. En besteed vooral voldoende tijd aan de opvoeding van uw kind.’

Ouders snakken naar informatie

In de daaropvolgende workshopronde konden ouders kiezen uit thema’s als spelenderwijs taalontwikkeling stimuleren, samenwerken met school, huiswerkbegeleiding en het kiezen van een school voor voortgezet onderwijs. Bij de workshop over de wijze waarop ouders hun kind kunnen begeleiden bij de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs bleek dat ouders behoefte hebben aan informatie die de gebruikelijke voorlichting overstijgt. Aanwezige ouders bleken de formele informatie op bijvoorbeeld de website van Fokor en van school op prijs te stellen, maar waren vooral op zoek naar praktische tips. In het gesprek dat volgde tussen ouders en workshopbegeleider kwamen tips voorbij als: Praat met het kind over wat het zelf wil. Laat het kind bij de keuze voor een school aantekeningen maken over plus en minpunten. En oefen met het kind de route naar de nieuwe school. Dat bijeenkomsten als de onderwijsparade en laagdrempelige kennisuitwisseling in een behoefte voorzien bleek uit de hartenkreet van een van de aanwezige moeders: ‘Wij snakken naar informatie.’

  

Een reactie plaatsen