Leiderschapsproject op Montfort College maakt leerlingen autonoom

Door Marijke Nijboer
, 13 december 2016

Leestijd: 5 minuten
 

‘Hee, meneer Bot!’ Hugo Bot, docent M&O en economie op het Montfort College, liep over de Rotterdamse markt toen hij iemand zijn naam hoorde roepen. Hij keek om en zag hoe een tweeling uit een van zijn derde klassen behendig een bakkerskraam bestierde. ‘Ze waren daar zo actief en onafhankelijk. Een groot contrast met de afwachtende manier waarop leerlingen zich doorgaans opstellen op school.’ Dat ligt niet aan de leerlingen, zegt hij: ‘Het ligt aan het systeem.’ En dus moet dat systeem een beetje veranderen.

‘Wij willen leerlingen meer als autonome mensen behandelen’, zegt Bot. ‘Ze moeten hun eigen keuzes maken in het leerproces.’ Besloten werd om in de bovenbouw van havo en vwo met leerlingen te werken aan ‘persoonlijk leiderschap’.

Bot is een zij-instromer en was in een vorig leven stafdirecteur HRM bij de AVR. Daar maakte hij kennis met Insights, een methode die de drijfveren van mensen in kaart brengt. Dat geeft hen meer inzicht in hun eigen handelen en biedt suggesties om beter samen te werken met anderen. Bot – die gecertificeerd is om hiermee te werken – wist het bedrijf Insights als sponsor binnen te halen voor het leiderschapsproject.

Persoonlijk profiel

Alle vierdejaars havisten en vwo’ers reageerden op 25 stellingen. Na afloop kreeg iedereen zijn of haar persoonlijke profiel. Dat profiel wordt uitgedrukt in vier kleuren. Sommigen scoren uitgesproken rood (doelgericht, competitief), anderen groen (zorgvuldig, gericht op harmonie), blauw (analytisch, rationeel) of geel (enthousiast, geïnspireerd). Deze vier kleuren komen in alle profielen terug, maar bij iedereen in een unieke verhouding.Leerlingen Montfort College doen leiderschapsproject

Duygu en Elifnur knikken: ‘Onze profielen kloppen helemaal.’ Nabil over het persoonlijk rapport dat hij kreeg na de test: ‘Je ziet precies wat je sterke en zwakke punten zijn.’ Ayoub: ‘Én je blinde vlekken!’ Daarvan geeft Elifnur een voorbeeld: ‘Mijn hoofdkleur is rood: ik ben doelgericht. Mijn blinde vlek is dat ik gauw ongeduldig word als gesprekken over onbelangrijke dingen gaan.’ Bot: ‘Als je een beter zicht hebt op je sterke en zwakke punten, kun je proberen om je gedrag bij te sturen.’

Rood bij groen

De leerlingen kregen de opdracht om aan de hand van ieders kleurencode werkgroepen samen te stellen. Elifnur: ‘Als je zelf rood bent, is het handig om ook een groen iemand te kiezen. Want dat brengt rust. Mensen met veel geel zijn eigenwijs. Dan weet je: die moet ik heel goed overtuigen.’

De werkgroepen moesten zich bij een vakdocent melden en om een opdracht vragen. Bot: ‘De docenten zijn geïnstrueerd om niet achter die groepen aan te zitten; dit moesten ze nu eens helemaal zelf regelen.’ Elifnur vult aan: ‘Dat is goed, want later in je leven heb je ook niet iemand die achter je aan loopt.’

Appje

Vervolgens lazen de leerlingen het boek De zeven eigenschappen die jou succesvol maken van Sean Covey, de zoon van Stephen Covey. Sean hertaalde de theorie van zijn vader voor pubers. Bot kreeg hierover een appje dat hij koestert: ‘Meneer, bedankt voor dat boek. Ik lees bijna geen boeken, maar dit gaat mij echt helpen! Ik heb al veel gelezen waarin ik mezelf herken en wat ik van mezelf wil verbeteren.’
Het Montfort College denkt dat dit project de zelfwerkzaamheid van hun leerlingen stimuleert en hoopt het jaarlijks te kunnen herhalen met nieuwe vierdeklassers.

foto: Jan van der Meijde

Een reactie plaatsen