Move a-Head zet kleuterleerkrachten in beweging

Door Erik Ouwerkerk
, 11 maart 2020

Leestijd: 5 minuten
 

Move a-Head werkt al tien jaar aan ‘sporten met je hoofd en denken in beweging’, een integraal programma van bewegen en leren op de basisschool. Daar kun je het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen, dus was daar op 4 maart het Move a-Head kleutercongres in Kralingen vol workshops die aan het denken én aan het bewegen zetten.

Oprichter Eric Teunisse volgde zijn leerlingen in zijn tijd als leerkracht en schooldirecteur van de Rotterdamse Montessorischool nog ver nadat ze zijn school hadden verlaten. ‘Niet iedereen kwam zo goed terecht als ik had verwacht. Waar lag dat toch aan? Beweging bleek een grote rol te spelen. Het zorgt ervoor dat je beter in je vel zit, kunt omgaan met tegenslagen en sociaal stabieler wordt. Maar het zorgt er ook voor dat het leren gaat vooruit: bewegen doorbloedt de hersencellen, maakt nieuwe zenuwcellen aan en legt verbindingen.’

Move a-Head zet kleuterleerkrachten in beweging

Effectief leren

Deze bevindingen en meer werden bevestigd door bewegingswetenschapper en trainer/coach Rob Vos, en samen richtten ze Move a-Head op. Het programma brengt bewegen niet alleen de les in maar leert kinderen ook waarom bewegen zo goed is voor het brein. Én wat hun specifieke manier van leren en bewegen is. Judo is altijd aanwezig. Daarmee leren kinderen met belemmeringen om te gaan, en die mentaliteit brengen ze samen met de judo-waarden zoals respect, zelfvertrouwen en veiligheid weer de klas in. Dat zorgt voor een fijn en effectief leerklimaat. 

Rondrennende kleuters

Maar dan nu de kleuters. Die rennen toch vanzelf al de hele dag rond? Daar is Rianne Kok, die onderzoek doet naar de relatie tussen de omgang met jonge kinderen en schoolsucces en daar over vertelt, het helemaal mee eens. ‘Laat ze lekker vrij spelen en doen,’ onderstreept ze, ‘maar zoek momenten waarop je ze cognitief uitdaagt. Zing bijvoorbeeld ‘hoofd-schouders-knie-en-teen’ maar laat ze dan juist hun hoofd aanraken als jij teen zegt, en andersom. Dat daagt ze cognitief uit en ontwikkelt hun zelfregulatie, die impuls om direct dat aan te raken wat je benoemt. Zelfbeheersing is belangrijk in het verdere leven, voor  bijvoorbeeld het aangaan van stabiele relaties en het afmaken van een opleiding.’

Move a-Head zet kleuterleerkrachten in beweging

Bewegen en leren verweven

Ook tijdens andere workshops is er veel aandacht voor het spelenderwijs verweven van bewegen met de reguliere activiteiten. Hoe doe je dat op een manier die past bij jouw eigen stijl van bewegen, en lesgeven? Met veel interesse verkennen de deelnemers die vraag met wiskundedocent en ex-paralympisch volleybalcoach Michiel de Ruijter.

Kleuters ‘aan’ zetten

Eric Teunisse sluit in het aangrenzende klaslokaal ondertussen aan bij het directe instructiemodel. Essentieel voor kleuters is volgens Teunisse dat je ze ‘aan’ zet. Dat doe je bijvoorbeeld door een dierenkaart te laten zien in de kring. Denk aan een vrolijke krokodil die op de tekening beeldend aanmoedigt om de lettergrepen van een woord te klappen of te stampen. Of een illustratie van een beer die zijn ene hand linksom draait en de andere in tegenovergestelde richting. Het zijn simpele manieren om in nog geen minuut de verbinding te activeren tussen de linker-en rechterhersenhelft én een hele kleuterklas in de leerstand te zetten.

 


Meer info

Kijk op de site van Move a-Head voor meer informatie. 

Een reactie plaatsen