Spel bereidt voor op overstap naar nieuwe school

Door Connie van der Zel
, 30 november 2016

Leestijd: 4 min
 

Hoe bereid je leerlingen zo goed mogelijk voor op de overstap naar een nieuwe school? Door ze minder te pamperen en meer uit te dagen om de broodnodige sociale competenties te ontwikkelen. Dat was de conclusie na een aantal discussies tussen leraren van vier Rotterdamse (v)so scholen en een projectgroep van de CED-Groep. Deze uitwisseling leidde tot de ontwikkeling van het spel Stap in de Wereld, een leuke en speelse manier om vaardigheden als probleemoplossend denken, hulp vragen, samenwerken en presenteren te oefenen. Het spel is op 24 november gepresenteerd aan belangstellende leraren van verschillende (v)so scholen.

Lopen over de landkaart

Op tafel liggen een landkaart met een looproute en stapeltjes opdrachtkaarten. De opdrachten gaan over de werelddelen en zijn verdeeld in verschillende categorieën: mening geven, naspelen, weten en aanpakken. Om tafel zitten tweetallen die het spel spelen. Het eerste tweetal trekt een meningkaart: 'In noord Scandinavië wordt het een paar dagen per jaar niet licht en een paar dagen niet donker. Wat zou jij daarvan vinden?’ De twee mogen hierover discussiëren. Daarbij moeten ze wel goed verwoorden waarop hun mening is gebaseerd. De tegenspelers beoordelen of ze dat goed doen. Zo ja, dan verdienen ze veel punten. Het volgende tweetal trekt een naspeelkaart: ze moeten een situatie naspelen met een rollenspel. Ook dit wordt weer op onderdelen beoordeeld.

Leraren spelen het spel Stap in de Wereld

Soepel rollenspel

Melany Versteeg werkt bij het Heer Bokel College (vso) in een 2 havo/vwo klas. ‘Wij mochten op onze school een pilot doen’, vertelt ze. ‘De leerlingen waren heel enthousiast. Er werd veel gediscussieerd en ook kritisch gereageerd. Ze vonden het ook een leuke manier om kennis op te doen over de wereld. Wat mij in het bijzonder opviel was dat ze de rollenspellen uit het spel gewoon spelen. Dat had ik niet verwacht, want als ik in een gewone les een rollenspel inzet, gaat dat heel moeizaam. Maar in dit spel? Geen enkele moeite! De leerlingen ervaren het niet als een les maar echt als een spel; dan lijkt alles leuker. En ondertussen oefenen ze wel allerlei vaardigheden.’

Leuk en stimulerend

Vincent Kornaat, leerkracht van groep 6 bij De Piloot (so), is vast van plan om Stap in de Wereld te gaan gebruiken. ‘Het niveau van de vragen is best pittig, maar je moet onze leerlingen niet onderschatten! De invoering van het spel ga ik stapsgewijs aanpakken: ik begin met een paar leerlingen die het wel aankunnen en betrek er langzaam leerlingen bij die hier nu nog wat verder van afstaan. Ik geloof in de uitdagingen die dit spel biedt; volgens mij is heteen goede manier om die belangrijke sociale competenties te oefenen.’ 

Leraren spelen het spel Stap in de Wereld

 

Meer info

Het spel Stap in de Wereld kun je bestellen op deze pagina. Je vindt hier ook downloads die aansluiten bij het spel, onder andere de film ‘Stap in de wereld van… de brugklas’ waarin eersteklassers belangrijke sociale competenties laten zien.

 

Foto's: Jan van der Meijde

Een reactie plaatsen