Wat drijft de Leraren van het Jaar?

Door Sanne van der Most
, 19 oktober 2016

Leestijd: 4 min
 

Op 4 oktober werden de Rotterdamse leraren van het jaar bekend gemaakt. Het ROM was benieuwd naar de mannen en vrouwen achter deze helden en vroeg vier van hen: ‘Waar doe jij het voor?’

Carlo Heimeriks: Leraar van het Jaar, categorie basisonderwijs

 

‘Kinderen klaarstomen voor het leven’

Carlo Heimeriks
Leerkracht groep 7/8, Van Rijckevorselschool
Categorie: basisonderwijs

‘Mijn hart ligt bij het basisonderwijs. Ik werk pas sinds maart op deze school. Toch heb ik in korte tijd al veel voor de leerlingen betekend. Toen ik de motivaties achter mijn nominatie bekeek, viel ik achterover van trots! Ze vinden dat ik veel individuele aandacht geef en dat ik me écht in mijn leerlingen verdiep. Ik werd zelfs vergeleken met Mees Kees. Als leraar van het jaar wil ik me inzetten voor meer ouderbetrokkenheid. Die schakel is zo ontzettend belangrijk en is op veel scholen nog té weinig aanwezig.’

 

Manja Jasperse: Leraar van het Jaar, categorie mbo

‘Desnoods neem ik ze een paar dagen in huis’

Manja Jasperse
Docent burgerschap, Engels en zorgcoördinator, Albeda College
Categorie: mbo

‘De probleemjongeren van de stad, daar bekommer ik me om. Je kunt heel veel voor ze betekenen. Ik laat ze niet los voor ze hun diploma hebben. Maar ik begeleid ze ook als ze financiële problemen hebben, dakloos zijn of alleenstaand ouder. Dat waarderen ze. Ik denk dat ik voor de jury eruit sprong, omdat ik mijn studenten in hun eigen belevingswereld weet te raken. Daarnaast experimenteer ik met innovatieve lesvormen en ben ik actief met social media, waardoor mijn aanhang groot is. Van mijn onderwijsleider krijg ik de vrijheid om dingen uit te proberen. Zij vertrouwt mij volledig.’

 

Anneloes Berends: Leraar van het Jaar, categorie speciaal onderwijs

‘Het verschil dat ik kan maken’

Anneloes Berends
Leerkacht groep Madurodam (6-9), AJ Schreuderschool
Categorie: speciaal onderwijs

‘Het mooiste van werken in het speciaal onderwijs, is voor mij het verschil dat ik kan maken. Al zijn het piepkleine stapjes, voor mijn leerlingen is het wel degelijk een enorme sprong, die het verschil maakt. Dát is waar het voor mij om draait. Dat bereik ik vooral door veel naar de kinderen te kijken, vaak spel in te zetten en niet altijd op de traditionele manier te werken. Daarnaast werk ik in mijn klas sinds kort met het digitale heen en weer schriftje Quebble. Daarmee verhogen we de betrokkenheid van de ouders en de leerlingen en weten we over en weer wat er speelt.’

Youssef Allelou: Leraar van het Jaar, categorie vo

‘Jij bepaalt wie je worden wilt’

Youssef Alellou
Docent wiskunde, LMC Slinge (vmbo)
Categorie: voortgezet onderwijs

‘Vorig jaar ben ik begonnen op deze school. En nu al leraar van het jaar. Dat doet me echt heel veel. Ik denk dat het komt door de manier waarop ik lesgeef. Iedereen mag bij mij zichzelf zijn; lol maken is leuk, maar uiteindelijk moeten ze wél hun diploma halen. Dat gaat me aan het hart dus daar hamer ik op. Mijn verhaal erbij vinden ze heel motiverend. In Marokko studeerde ik wis- en natuurkunde aan de universiteit. In Nederland moest ik opnieuw beginnen. Ik kwam terecht een vreemd land waar ik de taal niet kende en toch heb ik het voor elkaar gekregen dat ik nu wiskunde geef op school.’

 

 

Foto's: Sanne van der Most

Reacties (4)

  • Leuk artikel, motiverend !

    19 oktober 2016
  • Wat een mooi vak hebben we toch...

    8 november 2016
  • Wat een kanjers, geweldig. Fijn voor de kinderen en het personeel dat er mensen zoals jullie zijn. Jullie zijn een voorbeeld voor de kinderen en je collega's

    8 november 2016
  • Jullie zijn mooie mensen!

    8 april 2017

Een reactie plaatsen