Recensenten gezocht!

Rotterdam,
vrijdag, juni 14, 2019
 

Lezers recenseren regelmatig boeken over onderwijs voor het ROM. Wil jij een van deze boeken lezen en een recensie schijven voor het ROM (van ongeveer 150 woorden)? Mail dan naar rom@cedgroep.nl .

Het boek (of het spel) krijg je van ons kado!


Meester in de klas

Meester in de klas gaat in op de vragen waar veel leerkrachten mee worstelen: Hoe houd ik mijn werk leuk? Hoe zorg ik dat alle leerlingen krijgen wat ze nodig hebben? Hoe vormen we een sterk team? Hoe vind ik mijn weg om te doen wat er van me gevraagd wordt, zonder doorlopend het gevoel te hebben dat ik tekortschiet? Aan de hand van indringende cases en verrassende eyeopeners helpt Meester in de klas je weer de regie te nemen over het werk en professioneler én met meer plezier in de klas te staan.

Lees hier meer over het boek.


Woef woef en nu je bek houden

Woef woef en nu je bek houden is geschreven voor alle docenten, onderwijsmanagers en begeleiders die helemaal geen klootzakken zijn, maar van hun leerlingen de hele dag het gevoel krijgen dat ze dat wél zijn. Ad de Jong – muzikant, docent, coach en ondernemer – was zelf zo’n jongere. In dit boekje onderzoekt hij waarom zijn benadering van zogenaamde probleemjongeren werkt. Via Johan Cruijff, hazewindhonden en de paardrijlessen van zijn dochter ontdekt hij hoe je wél aanhaakt bij jongeren en hen stimuleert om te leren en zich te ontwikkelen. Niet met een bevel of een zweep, maar door de ander te begrijpen, te leiden en ruimte te geven.

Lees hier meer over het boek.


Onderwijsvuur

Werken in het onderwijs is intensief. Er wordt veel van je verwacht. Veel docenten raken ongemerkt vermoeid, hun vuur dooft en het plezier neemt af. Een burn-out ligt op de loer. In dit boek ontdek je welk vuur jou gaande houdt. Waar krijg je energie van en waar lekt het weg? Je leert je grenzen te bewaken om jouw onderwijsvvuur weer maximaal te laten branden.

Lees hier meer over het boek.

 


Executieve functies bij kinderen en adolescenten

In een toegankelijke stijl integreren Peg Dawson en Richard Guare theoretische inzichten en praktische interventies rondom executieve functies. Hun aanpak beslaat het gehele spectrum van executieve functies: van inhibitie, flexibiliteit en emotieregulatie tot taakinitiatie, werkgeheugen, planning en organisatie. Voor elke vaardigheid geven zij concrete aanwijzingen hoe deze is vast te stellen en te meten. Daarnaast bieden zij stapsgewijze richtlijnen en uiterst praktische tips om verschillende executieve functies door individuele coaching of klassikale interventies te versterken.

Lees hier meer over het boek.


Hoera, ik sta voor de klas!

De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. Hoewel we ons realiseren dat het inderdaad ingewikkeld is in het onderwijs, vinden wij het tijd om de positieve verhalen die er ook zijn weer te gaan vertellen. We legden een groep mensen de vraag voor: vertel ons jouw herinnering waaruit blijkt dat er op scholen prachtige dingen gebeuren. Verhalen vanuit het perspectief van de leraar, maar ook mooie verhalen met herinneringen aan die ene leraar of lerares die het verschil maakte.
Lees hier meer over het boek.


Didactiek en pedagogiek in het beroepsonderwijs

Dit complete en praktische boek leert je doordacht te handelen in de onderwijspraktijk. Het gaat over gevarieerde aspecten van het beroep, zoals samenwerken met docenten en assistenten in een team, begeleiden van leerlingen of studenten, instructies geven, het overnemen van lessen, het vormen van studenten, het registeren van vorderingen. Het boek bevat praktische voorbeelden, casuïstiek en realistische opdrachten, uitgevoerd met tekeningen en kleurenfoto's.

Lees hier meer over het boek.