De belofte van de jeugd?! Pedagogiek in de 21e eeuw

3 juli 2019

Auteur: Willemieke de Jong, Jan Bekker, Hans de Deckere, Dr. Lisette van der Poel en Ingrid Schoonewille

Het boek Belofte van de Jeugd?! Pedagogiek van de 21e eeuw bevat  de inhoud van lezingen, presentaties en workshops die gegeven zijn tijdens het congres van de Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP) in het najaar van 2017. Alle verhalen in dit boek zijn dus op zichzelf staand, met als rode draad de vraag hoe wij de huidige maatschappij kunnen/moeten betrekken bij het onderwijs en de hulpverlening aan de jeugd.

Als je naar een congres gaat, kies je meestal van tevoren de lezingen of workshops die je gaat bezoeken. Zo ben ik ook door het boek gegaan, omdat een deel van de inhoud mij niet aansprak. Deze stukken hadden geen directe raakvlakken met mijn werk. Ze zijn bijvoorbeeld gericht op de jeugdhulpverlening of op buurtwerk. Ik heb de stukken die mijn interesse wekten als eerste gelezen.

Een heel sterk stuk vond ik Belofte zijn, belofte worden. Dit gaat over de kansen en schaduwzijden van onze prestatiemaatschappij. Iets waar ik in de dagelijkse praktijk ook mee te maken heb. Alles is gericht op prestatie - iets waar de kwetsbare leerlingen van mijn school (leerlingen met ASS) voortdurend tegenaan lopen. Iets doen omdat het leuk is, mag bijna niet meer.

De belofte van Chabbab vond ik ook bijzonder. Hierin wordt beschreven hoe de straatcultuur - school - thuis een prima samenwerking kunnen vormen. Fascinerend om te lezen wat er met dit onderzoek is bereikt. Daar kunnen we veel van leren.

De samenstellers van dit boek hopen mij te inspireren, maar dat is niet gelukt. Het congres heeft voor mij te weinig raakvlakken waar ik iets mee kan. Zoveel mensen, zoveel meningen - is mijn gedachte bij dit boek.

Recensent

Petra van Haaren is docent bij vso Het Passer College.

De belofte van de Jeugd?!