Didactiek en pedagogiek in het beroepsonderwijs

26 mei 2020

Auteur: René van Kralingen

Didactiek en pedagogiek in het beroepsonderwijs is een praktisch boek bedoeld voor instructeurs, docenten en onderwijsassistenten werkzaam in het mbo. Maar eigenlijk is dit een zeer bruikbaar boek voor iedereen die lesgeeft op praktische beroepsopleidingen, zoals vakcolleges in het vmbo of in het voortgezet praktijkonderwijs.

De zes hoofdstukken zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken en door te nemen, afhankelijk van je behoefte. Hoofdstuk 1 legt uit hoe je zelfstandig kunt opereren als instructeur. Dit wordt kort en bondig gedaan, aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden en korte opdrachtjes. Hoe schrijf je een werkbaar stappenplan? Hoe kun je studenten zo effectief mogelijk laten samenwerken? Welke werkvormen zijn geschikt? Dit zijn enkele voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen in dit hoofdstuk.

Hoofdstuk 2, waarin het samenwerken met jongeren wordt besproken, vond ik het sterkst. Geen diepe psychologische uitleg over het puberbrein, maar duidelijke tips die meteen in de praktijk te gebruiken zijn. We kennen allemaal wel een collega die net te amicaal is met studenten. Van Kralingen beschrijft wanneer dit het geval is en wat je hieraan kunt doen. Wat vernieuwend om dit ook eens te lezen in een handboek voor opleiders. Maar ook de paragrafen over grensoverschrijdend gedrag, vragen stellen aan jongeren en de thuissituatie zijn verhelderend en herkenbaar.

Kortom een goed geschreven en inspirerend boek geschreven door iemand die verstand heeft van het werken in de praktijk. Lees dit!

Recensent

Lisa Rutten-Dreissen werkt als docent Nederlands, taalcoach en mentor op het ISW Westland Vakcollege in Naaldwijk.