Executieve functies bij kinderen en adolescenten

21 november 2019
 
Auteur: Peg Dawson, Richard Guare

Er zijn leerlingen waarbij de resultaten tegenvallen, veelal komt dit door zwakke executieve functies. Leerlingen met autisme hebben hier vaak meer moeite mee, dit zie ik ook terug op de werkvloer. In het boek wordt duidelijk uitgelegd hoe dit komt, wat het verband is tussen denken en doen en welke strategieën/ aanpassingen je kunt toepassen om deze functies te bevorderen.

Het is mooi om te zien dat er een apart hoofdstuk gewijd is aan executieve functies bij autismespectrumstoornissen. Het boek was verhelderend en gaf mij meer inzicht in de mogelijke oorzaken achter het ‘probleem’ gedrag van leerlingen met ASS, maar daarnaast ook tips en adviezen. Het boek geeft veel praktische handvatten, zoals werkbladen, checklists, vragenlijsten en andere bijlagen. Er staan veel situaties en doelen in die ik dagelijks op de werkvloer tegenkom en waar leerlingen moeite mee hebben. Hierbij kun je denken aan plannen en organiseren, emotieregulatie, taakinitiatie etc..

Onze docenten en onderwijsassistenten zullen hier veel baat bij hebben, omdat er veel praktisch toepasbare tips in staan. Ik vind het boek een aanrader voor elke school, maar ook voor hulpverleners die met zowel met regulier als speciaal onderwijs leerlingen werken. 


Recensent

Sungmi Schouwe is werkzaam als zorgcoördinator op VSO Het Passer College. 

Lees hier meer over het boek.

Wil jij een boek recenseren?

We hebben altijd boeken die liggen te wachten op een recensent!

Kijk hier voor het huidige aanbod.

Een reactie plaatsen