Gelijke kansen in de school – Diversiteit in vijf thema’s

31 januari 2019
 
Auteur: David Mitchell

De auteur van Gelijke kansen in de school beschrijft op basis van vijf hoofddomeinen van diversiteit hoe leraren effectief kunnen omgaan met leerlingen en hun diversiteit.

De hoofddomeinen zijn: 1) sekse en gender; 2) sociale klasse/sociaaleconomische status; 3) ras, etniciteit en cultuur;  4) religies en overtuigingen en 5) vermogens.

Het boek beschrijft de complexiteit van de verschillende hoofddomeinen en mogelijke interventies op verschillende niveaus (maatschappelijk/systeemniveau, schoolniveau, klasniveau). Het boek geeft handvatten hoe een inclusieve samenleving en wereldgemeenschap kan worden ontwikkeld.

Wat prettig is, is dat het boek ingaat op recente ontwikkelingen en onderzoek in een internationale onderwijscontext. Een kritische noot is dat ik meer had verwacht van het hoofdstuk over gender. Daarnaast had de rol van de leraar in de huidige prestatiemaatschappij wat mij betreft meer ruimte mogen krijgen. Desalniettemin een goed boek en een aanrader voor iedereen die met onderwijs te maken heeft. 

Het boek heeft me geholpen thema’s bespreekbaar te maken op de basisschool van mijn kinderen. Het geeft me handvatten mijn eigen (voor)oordelen ter discussie te stellen en mijn professionaliteit te vergroten. Het boek biedt inzichten die ik graag wil delen met collega’s en toe wil passen in mijn lessen/coaching.


Recensent

Khadija el Azzouti is docent professionele ontwikkeling & identiteitscoach aan de Hogeschool Rotterdam.

 

Lees hier meer over dit boek.

 

Wil jij een boek recenseren?

We hebben altijd boeken die liggen te wachten op een recensent! Kijk hier voor het huidige aanbod.

Een reactie plaatsen