Seksuele vorming en diversiteit

17 juli 2019

Auteur: Mathieu Heemlaar

Het boek seksuele vorming en diversiteit valt zeker aan te raden aan toekomstige leraren. Met begeleiding van docenten kunnen er mooie lessen gecreëerd worden. Er zijn bijvoorbeeld opdrachten om na te denken over eigen seksualiteit om het eigen seksuele bewustzijn te versterken zodat lesgeven erover makkelijker wordt. Het boek geeft een goede basis voor het leren over seksuele ontwikkeling bij kinderen en jongeren, de doelen worden beschreven en alle soorten methodes worden genoemd.

Wat was ik echter teleurgesteld over het stuk dat het bewustzijn over LHBTI+ zou moeten vergroten! Er wordt veel verwezen naar queertheorieën uit de jaren ‘80. Gender en seksualiteit zijn in moderne theorieën echter niet meer in hokjes te plaatsen. Je bent niet meer per definitie alleen maar hetero, homo- of biseksueel. Een boek dat pretendeert diversiteit goed te begrijpen, lijkt bepaalde ideeën over gender en seksualiteit die leven te bevestigen in plaats van te ontkrachten.

Er staan bovendien veel onduidelijkheden in het boek. Wat is het verschil tussen genderspecifiek en seksespecifiek? Of transseksueel en transgender? Er wordt beschreven wat biseksualiteit niet is, maar wat is het dan wel? Ook de beschrijving van gevoelens die worden ervaren bij een coming-out en het beeld van de maatschappij hierover zorgt eerder voor verwarring dan verduidelijking.

Toch ben ik blij met dit boek. Zo’n boek was er nog niet. Het is handig om te gebruiken als basis voor seksuele vorming. Voor LHBTI+ educatie zou ik echter verder zoeken. Hopelijk komt er snel een verbeterde versie die verduidelijking schept in plaats van verwarring, actuele onderzoeken gebruikt en niet in hokjes denkt.

Recensent

Jetske Steenstra werkt als leerkracht op OSBS de Kameleon en OBS de Kubus. Ze geeft ook seksuele voorlichting.

Seksuele vorming en diversiteit