Internationalisering van groot belang in het mbo

Rotterdam,
3 december 2019
 

Een stage volgen in het buitenland is inmiddels een gangbaar onderdeel van iedere (internationale) hbo-opleiding, maar in het mbo is dat nog niet het geval. Internationalisering, in de brede zin van het woord, is juist belangrijk voor mbo-studenten.

Rotterdam doet veel zaken met buitenlandse bedrijven en heeft internationaal georiënteerde mbo’ers hard nodig. Het belang van internationalisering in het mbo kwam daarom aan de orde tijdens de conferentie Seize the opportunity op maandag 25 en dinsdag 26 november.

Conferentie

Deze conferentie, georganiseerd in samenwerking met internationale onderwijsorganisatie Ereivet en het Nationaal Coördinatie Punt ECVET experts, had het doel om het kwaliteitsniveau van het mbo-onderwijs te verhogen. Zo’n 33 gasten uit zes Europese landen, onderwijsinstellingen en politieke instellingen wisselden kennis en ervaring met elkaar uit. De conferentie ging onder andere in op de vraag hoe het mbo het bedrijfsleven in grote Europese steden kan faciliteren. Zo werd er onder meer gesproken over samenwerking tussen mbo- en hbo-onderwijs met als doel het verbeteren van een ondernemende houding, ondernemend gedrag en ondernemende vaardigheden van mbo-studenten.

Malta

Ook de 35 studenten uit Hongarije, Noorwegen, Finland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Turkije die deze week een uitwisseling hadden bij Albeda, waren op de conferentie aanwezig en presenteerden hun ervaringen. Zij ontwikkelden samen met de studenten van de opleiding International Business Studies een mini-onderneming. Al jaren heeft Albeda College Economie & Ondernemen een samenwerking met NETINVET bij het jaarlijkse uitwisselingstraject op het gebied van internationale handel en transport & logistiek. 'Dit jaar hebben voor het eerst ook studenten op niveau 2 een uitwisseling gedaan,' vertelt directielid Yvonne Eijkenaar. 'In Malta oriënteerden zij zich op hun toekomstige beroep in de financiële administratie of in de officesupport. Niet alleen merken we het effect van deze aanpak op hun houding. Studenten beleven er ook enorm veel plezier aan, ze voelen zich serieus genomen.'
 

Walking tour Wilhelminapier

De conferentie werd afgewisseld met het bezoeken van Rotterdams hotspots, die gegeven werd door twaalf eerstejaars studenten van de opleiding Office support. Zo maakten de gasten een uitstapje naar de Markthal, werd er gedineerd in Albeda-restaurant Vips en bezorgden studenten van de opleiding Marketing & Communicatie hun internationale gasten een mooie rondleiding over de Wilhelminapier.

Een reactie plaatsen