Restauratieproject Motorsleepboot Amicitia

Rotterdam,
10 november 2014
 

MBO-leerlingen maken nieuwe stuurhut voor historische motorsleepboot

Tijdens een inspectie van de pijlers van de Koninginnebrug in 2002 werd het wrak van een sleepbootje door duikers gevonden. Het bleek de Amicitia te zijn die in 1942, w.s. door de kapitein/eigenaar tot zinken was gebracht ter voorkoming van de in beslagname van het scheepje door de Duitsers. Het sleepbootje werd gelicht en in opdracht van Rijkswaterstaat onder de Wrakkenwet geborgen. Sindsdien zijn er vele partijen al betrokken geweest bij de restauratie en de HMC-leerlingen nemen de fabricage van de stuurhut en diverse interieuronderdelen van de voorhut voor hun rekening.

De restauratie is een examenproject van leerlingen van de niveau 3 opleiding Meubelmaker/(scheeps)interieurbouwer. Drie man en één vrouw sterk gaan de klus voor het einde van dit schooljaar klaren. Het gaat om Daan van Weelden, Robby van de Wetering, Elise Snoek en Martijn Schild. De leerlingen zijn in september begonnen met het inmeten op de Amicitia.
De afgelopen 8 weken is er hard gewerkt aan het, in Autocad, uitwerken van de inmeetgegevens tot complete werktekeningen.
Komende schoolperiode zullen de leerlingen op stage gaan waarna in de laatste twee schoolperiodes de leerlingen, n.a.v. de door hun gemaakte werktekeningen de stuurhut en interieuronderdelen voor de voorhut, ook daadwerkelijk gaan produceren.
Het leuke is dat de er al stagebedrijven en leveranciers van het HMC bereid zijn gevonden om diverse materialen te sponsoren. Zo is Bijlard Professional Adhesives de sponsor voor de te gebruiken lijmen en zo is De Klerk Binnenbouw de sponsor van het teakhout, plaatmateriaal en fineer.
De leerlingen zijn nog op zoek naar sponsoren voor de afwerkmaterialen (lakken) en voor het meubelbeslag. Alle vormen van sponsoring zijn welkom.

Stichting tot behoud van de Mslb Amicitia
De stichting heeft als doelstelling het in de vaart houden van de motorsleepboot Amicitia. Hiervoor moet allereerst het schip worden gerestaureerd, bedrijfsklaar gemaakt worden en vervolgens onderhouden worden om uiteindelijk o.a. te kunnen dienen als museaal schip.
De afgelopen jaren is er al een hoop gebeurd:
• Motor geplaatst “Industrie 2D4”
• Buitenkant geschilderd
• Onderwaterschip behandeld en geschilderd
• Koelpijpen en afsluiters aangebracht
• Schroef en schroefas geplaatst
• Plaatdikte gemeten door experts van de verzekering en goedgekeurd
• Aangemeld bij Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen (FONV)
De Amicitia ligt op dit moment gemeerd in Oude Wetering in afwachting van vervolgrestauratie.

Een reactie plaatsen